در بین لحن تند و تهدید آمیزی مسئولان ترک علیه هلند، وخامت تنش روابط ترکیه و برخی کشورهای اروپایی تا جایی پیش رفت که صدای اعتراض نامزدهای انتخاباتی فرانسه و نیز نخست وزیر دانمارک نیز در آمد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه الاخبار، لحن تند و تهدید آمیز مسئولان ترک علیه هلند و شدت تنش روابط ترکیه و برخی کشورهای اروپایی موجب شد نامزدهای انتخاباتی فرانسه نیز به دولت فرانسه در ارتباط با موافقت با سفر وزیر خارجه ترکیه به کشورشان اعتراض کنند.

یک هفته تنش ترکیه و اروپا، مرحله جدیدی در راه است

در طول یک هفته گذشته روند تحولات دیپلماتیک بین ترکیه و برخی کشورهای اروپایی به گونه ای بوده است که می توان گفت مرحله جدیدی از روابط بین دو طرف آغاز شده و تنش بین آنان رو به هرچه وخیم تر شدن است.

در این میان بحران دیپلماتیک بین آنکارا و هلند تا جایی پیش رفت که آمستردام به منظور مهار برافروختگی بی وقفه ترکیه ناچار عضویت آنکارا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به آن ایادآوری کرد.

در طول یک هفته گذشته، تنش روابط سیاسی بین ترکیه و اروپا به نقطه بی برگشتی رسیده است که آخرین مورد آن بحران دیپلماتیک بین آنکارا و آمستردام بوده و موجی از اتهامات سیاسی و ایدئولوژیکی ترکیه علیه هلند را به دنبال داشته است.

پایان نامعلوم تنش روابط ترکیه و هلند

هرچند تنش روابط بین ترکیه و اروپا موضوع جدیدی نیست اما تحولات یک هفته گذشته حاکی از آغاز مرحله ای جدید بین دو طرف است که پایان آن نامعلوم است و در این مورد باید در نظر داشت که اروپا معمولا تلاش می کند با یادآوری پیمان ناتو این اصل را متذکر شئود که اختلافات بین دو طرف نباید به نقطه بی برگشت برسد.

در این میان اردوغان در تعامل با هلند همان ادبیاتی را به کار گرفت که در مورد آلمان استفاده و آن را به فاشیسم و دشمنی با مسلمانان متهم کرد.

اتهام زنی های بی هدف اردوغان

به نظر می رسد برافروختگی اردوغان و اظهارات تند مطبوعاتی او چیز عجیبی نیست و اخیرا وارد مرحله تازه ای از بی هدفی و اتهام زنی علیه هلند شده است.

در مقابل آمستردام ضمن تاکید بر اینکه ترکیه متحد آن در ناتو به شمار می آید اعلام کرد با این حال نمی توان زبان باج خواهی و تهدید را قبول کرد.

نامزدهای انتخاباتی فرانسه همراه با موج اروپایی

در این فضای متشنج نامزدهای انتخاباتی فرانسه از پاریس به دلیل موافقت با سفر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه انتقاد کردند، زیرا هدف از این سفر شرکت در تجمع ترک تبارها در شهر میتز واقع در شمال شرق فرانسه و تشویق شهروندان ترک به مشارکت در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی عنوان شد.

در همین ارتباط مارین لوپن این سوال را مطرح کرد: چرا ما باید در برابر ایراد سخنرانی متناقض با دموکراسی در خاک کشورمان تسامح داشته باشیم؟ ما تبیلغات انتخاباتی ترکیه در فرانسه را نمی خواهیم.

همچنین فرانسوا فیون نامزد راستگرا، رئیس جمهور فرانسه را به خودداری ننگ آور از همبستگی با اروپا متهم کرد حال آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی در روزهای اخیر تجمعات مشابه ترک تبارها در خاک خود را لغو کردند.

از سوی دیگر لاک راسموسن نخست وزیر دانمارک از بن علی یلدریم همتای ترک خود خواست با توجه به تنش روابط بین ترکیه و هلند، سفر خود به دانمارک که قرار بود پایان ماه جاری میلادی انجام شود، به تاخیر بیندازد.

وی در این باره گفت: بدون توجه به حمله کنونی ترکیه به هلند، سفر مشابه یک مقام ترک به دانمارک امکان پذیر نیست و نمی خواهد از این سفر اینگونه برداشت شود که دانمارک با سیاست ترکیه موافق است.