یک بار دیگر،‌ عربستان سعودی برای نجات خود از جنگ یمن دست به دامن پاکستان شد.

به گزارش مرور نیوز، یک بار دیگر،‌ عربستان سعودی برای نجات خود از جنگ یمن دست به دامن پاکستان شد. این در حالی است که از ابتدای جنگ یمن نیز بارها عربستان سعودی از پاکستان خواسته بود،‌ نیروی زمینی به عربستان اعزام کند، اما پارلمان این کشور به دلیل حساسیت مذهبی با اعزام چنین نیرویی مخالفت کرد. حال خبر می‌رسد که قرار است،‌ یک تیپ از نیروهای رزمی پاکستان به درخواست عربستان به مرزهای جنوبی این کشور اعزام شود و با حملات انصارالله یمن مقابله کند. هنوز جزئیات این نیروها و ساز و برگ آنها منتشر نشده است .

به گزارش پایگاه میدل ایست آی، این تیپ در جنوب عربستان و در مناطق مرزی مستقر می‌شود. این تازه‌ترین تحول در جنگ دو ساله یمن است که جان بیش از ده هزار نفر را گرفته، بیش از 40 هزار زخمی بر جای گذاشته و این کشور فقیر را به آستانه قحطی رسانده است. به گزارش ایسنا، با ادامه بمباران نیروهای ائتلاف در سراسر یمن،‌ انصارالله حملات موشکی علیه اهدافی در داخل عربستان را شروع کرد. این حملات طی ماه‌های گذشته تشدید شد و توانست ضربات سنگینی بر نیروهای سعودی وارد کند. همین موضوع موجب شده است تا عربستان سعودی برای حفاظت از مرزهای خود به ارتش پاکستان متوسل شود. اعزام نیروهای پاکستانی به مرز عربستان، به دنبال سفر دسامبر گذشته ژنرال قمر جاوید بجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان به عربستان انجام شد.

ریسک پاکستان

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای گفت: ارتش پاکستان باردیگر تعهد خود را به برقراری امنیت و حفاظت از اماکن مقدس و نیز تمامیت ارضی عربستان اعلام می‌کند. دو سال پیش، پارلمان پاکستان با درخواست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای پیوستن نیروهای این کشور به ائتلاف سنی مبارزه با انصارالله مخالفت کرد، زیرا شیعیان پاکستان بشدت مخالف این کار هستند و مشارکت پاکستان را در جنگ یمن، مشارکت در یک جنگ تجاوزگرانه می‌دانند. از سوی دیگر، سیاستمداران پاکستانی معتقدند حضور نیروهای نظامی این کشور در جنگی دوردست یک ریسک بزرگ نظامی است و ممکن است در آینده نزدیک، شاهد بازگشت جنازه سربازان خود از عربستان باشند .

دی‌ماه گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این‌که راحیل شریف، ژنرال بازنشسته پاکستانی، از سوی وزیردفاع پاکستان به عنوان فرماندهی ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان معرفی شده است، اما بعد از رفت‌و‌آمدهای مکرر اعلام شد، راحیل شریف نتوانسته با سعودی‌ها به توافق برسد. تحلیلگران به دنبال این اتفاق نتیجه گرفتند که اعلام مشارکت ژنرال پاکستانی در ائتلاف سعودی‌ها بیش از آن‌که یک اقدام عملی باشد، اقدامی نمایشی برای تجدید روحیه و قوای روانی مشارکت‌کنندگان در تجاوز علیه یمن بوده است. همزمان با انتشار این خبرها دیروز اعلام شد، عبدالمالک عبدالجلیل المخلافی، معاون نخست‌وزیر یمن نیز به پاکستان سفر کرده و حتی با ممنون حسین، رئیس‌جمهور این کشور دیدار داشته است. براساس گزارش رسانه‌های رسمی پاکستان، رئیس‌جمهور این کشور در این ملاقات گفته است: اسلام‌آباد عبد ربه منصور هادی را رهبر قانونی یمن می‌داند.

تشدید اختلاف عربستان و امارات

کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل متوسل شدن ریاض به اسلام‌آباد برای اعزام نیروی رزمی پاکستانی به مرز عربستان با یمن به دلیل تشدید اختلافات ریاض با امارات متحده عربی باشد که نقش مهمی در ائتلاف عربستان داشت. اختلافات امارات و عربستان در جنگ یمن که از یک سال قبل شروع شد اکنون به اوج خود رسیده و این اختلافات در نوار جنوبی یمن کاملا هویدا شده است. این اختلافات در اعتراض به هم‌پیمانی عربستان با حزب اخوانی الاصلاح یمن و همچنین اقدام رئیس‎جمهور مستعفی و فراری یمن در برکناری خالد بحاح، معاون خود که تحت حمایت امارات است، شروع شد. گرچه بارها عربستان و امارات سعی در پنهان کردن این اختلافات داشته‌اند اما هرچند یکبار، اختلافات یاد شده خود را نشان می‌دهد.

جنگ ویرانگر یمن درحالی جریان دارد که محافل بین‌المللی نسبت به آن سکوت کرده و تنها به ارائه آمارهایی از قحطی زدگان این کشور کفایت می‌کنند. روز گذشته هشام شرف عبدالله وزیر خارجه در دولت نجات ملی یمن دراین باره گفت: جامعه جهانی، جدیتی برای توقف جنگ و پایان دادن به محاصره ملت نشان نداده است. به گفته عبدالله چهارکشور آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات همگی از عاملان مستقیم حمله به مردم مظلوم و بی‌پناه یمن یا از جمله کشورهایی هستند که به استمرار این جنگ کمک می‌رسانند .