دور جدید مذاکرات آستانه بدون حضور مخالفان مسلح سوری برگزار می‌شود و مقامات دمشق هم گفته‌اند که تنها با نیروهایی مذاکره می‌کنند که علاقه مند به دستیابی به توافق و توقف درگیری‌ها هستند.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، نوشته است: امروز در آستانه (پایتخت قزاقستان) دور جدید مذاکرات در مورد حل و فصل بحران در سوریه آغاز می شود. امروز، 14 مارس، رایزنیهای مقدماتی انجام می شود و فردا، 15 مارس، نشست عمومی برگزار خواهد شد.

گروههای مخالف سوری از شرکت در این دور از رایزنی‌ها خودداری کرده‌اند. بهانه آنها برای این تصمیم ادعای نقض مکرر آتش بس از سوی ارتش سوریه است. مقامات دمشق در پاسخ اعلام کرده‌اند که آمادگی ادامه روند حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات را تنها با کسانی دارند که واقعا به این مسئله علاقه مند هستند.

"فرانتس کلینتسویچ" معاون اول رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که خودداری مخالفان دمشق از ادامه گفتگوها تهدیدی برای حمایت همه جانبه از رژیم آتش بس در سوریه است، ولی باعث نمی شود که روند مذاکرات در آستانه متوقف شود.

این سناتور روس به خبرنگار «ایزوستیا» گفت: «مذاکرات بدون حضور مخالفان مسلح سوری هم ادامه خواهد داشت. عدم حضور آنها به منزله آن نیست که این مذاکرات دور بعدی نداشته باشد. البته ما آماده مذاکره بوده و با افراد نیز در تماس خواهیم بود، ولی این باعث نمی شود که توقفی در روند حل و فصل بحران در سوریه بوجود آید.»

دمشق تنها با نیروهای علاقه مند گفتگو می‌کند

نمایندگان هیئت مخالفان سوری از تشریح مواضع خویش در گفتگو با این روزنامه خودداری کردند. ولی به عقیده سرلشکر"محمد عباس" کارشناس نظامی سوریه، مذاکرات در آستانه بسیار مهم است، ولی تاثیر مستقیمی بر روند اوضاع در جبهه های نبرد در سوریه ندارد.

سرلشکرعباس به «ایزوستیا» گفت: «ما بطور مرتب در حال مذاکرات سازنده با نیروهایی هستیم که واقعا به ادامه آتش بس علاقه مند هستند و در این راه به موفقیت‌هایی نیز رسیده‌ایم. در رابطه با مذاکرات آستانه باید بگویم که خوددای مخالفان مسلح سوری از حضور در پایتخت قزاقستان می تواند تنها گویای عدم علاقه مندی آنها به توقف خونریزی‌ها در سوریه باشد. ولی مقامات دولتی در دمشق، در هر شرایطی به کار در دو جهت گیری ادامه می دهند: مبارزه با تروریسم، یعنی با همه کسانی که حاضر به گفتگو نبوده و در مقابل ارتش اسلحه بدست می گیرند و دیگری: آشتی ملی با نیروهایی که دست از جنگ برداشته و حاضر به گفتگو برای حل و فصل مشکلات هستند.»

ادامه تلاش بین‌المللی با حضور یا بدون حضور مخالفان

این روزنامه در پایان نوشته است: مخالفان مسلح سوری فعلا از مذاکرات آستانه کناره گیری نکرده و تنها اعلام نموده‌اند که دور سوم این مذاکرات را تحریم کرده‌اند. ولی بغیر از آنها دیگر شرکت کنندگان در این مذاکرات، یعنی روسیه، ایران، ترکیه و مقامات دمشق، با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد و برخی سازمان‌های بین المللی دیگر به تلاش خود برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه ادامه می دهند. بدین ترتیب بسیاری از بازیگران خارجی و دولت سوریه واقعا علاقه مندند که درگیری‌های نظامی در این کشور خاتمه پیدا کند. به همین دلیل با حضور یا بدون حضور مخالفان، این روند همچنان ادامه خواهد یافت.