مقام‌های ارشد نظامی آمریکا و کره جنوبی هشدار دادند که کره شمالی احتمالا اقدامات تحریک آمیزی را در واکنش به مانور مشترک تمام عیار دو کشور انجام خواهد داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، مقام های ارشد نظامی آمریکا و کره جنوبی روز سه شنبه نسبت به احتمال اقدامات تحریک آمیز کره شمالی در واکنش به مانور مشترک تمام عیار دو کشور در منطقه هشدار داده اند.

نخست وزیر چین نیز در اظهاراتی هشدار داده است که تنش ها در منطقه ممکن است منجر به درگیری شود.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آمده است: مقام های ارشد نظامی آمریکا و کره جنوبی احتمال انجام اقدامات تحریک آمیز از سوی کره شمالی در جریان برگزاری مانور مشترک دو کشور را به رسمیت شناخته اند، این اقدامات می تواند مرتبط با تحولات سیاسی اخیر در کره جنوبی باشد.

در این گفتگوی تلفنی که 30 دقیقه ادامه داشته، دو طرف درباره گزینه های احتمالی برای واکنش به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی رایزنی کرده اند.

مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی از اول مارس آغاز شده است. هفته گذشته کره شمالی 4 فروند موشک بالستیک به سوی دریای ژاپن شلیک کرده که این اقدام در واکنش به مانور نظامی تمام عیار آمریکا و کره جنوبی بوده است.

چین که تنها متحد اصلی و مهم کره شمالی به شمار می رود، از آزمایش های موشکی و هسته ای پیونگ یانگ ابراز نارضایتی کرده است. چین البته از سئول و واشنگتن نیز خواسته است تا به مسئولیت خود برای کاهش تنش در منطقه عمل کنند.

لی کی کیانگ نخست وزیر چین امروز چهارشنبه تاکید کرد: شرایط در شبه جزیره کره و به طور کلی تر در شمال شرق آسیا متشنج تر شده است. این تنش ها ممکن است منجر به درگیری شود. بنابر این امیدواریم که همه طرف ها برای کاهش تنش در منطقه، همکاری کنند و به مسیر مذاکره بازگردند تا راهکارهای مناسبی پیدا شود.