پلیس فرانسه به سرقت کفش ها و تلفن های آوارگان به منظور ممانعت از خروج آنها از اردوگاه کاله متهم شده است.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت پلیس فرانسه به سرقت کفش ها و تلفن های آوارگان به منظور ممانعت از خروج آنها از اردوگاه کاله متهم شده است.

در این گزارش به قلم مِی بولمن آمده است: پلیس فرانسه در حال سرقت کفش های آوارگان و مهاجران و وادار کردن آنها به راه رفتن با پای برهنه به منظور ممانعت از خروج آنها از اردوگاه «جنگل» در کاله است.
ادعا شده است آوارگانی که از خواست افسران پلیس تبعیت نکردند احساس می کنند با توسل به زور تهدید شده اند.
به نظر می رسد این ادعاها -که همچنین شامل ادعاها در این باره می شود که پلیس تلفن های همراه آنها را «ضبط» کرده است -جدیدترین نوع تحقیر و ارعاب به دست مجریان قانون محسوب می شود. 
کلود مورائس عضو پارلمان انگلیس از حزب کارگر -که ریاست کمیته آزادی های مدنی، عدالت و امور داخلی را بر عهده دارد- این ادعاها را «به شدت نگران کننده» توصیف کرد و این در حالی است که یک وکیل انگلیسی -که خواستار انجام گرفتن تحقیقاتی رسمی در این باره شد- گفت این رویدادها «نقض شدید حقوق بشر بین المللی با استفاده از نیروی پلیس» محسوب می شود.
ناظران بیم آن دارند زمانی که مقامات فرانسوی شروع به برچیدن این اردوگاه کنند، مهاجران با خشونت های بیشتری مواجه شوند. روند برچیده شدن اردوگاه کاله قرار است دو هفته آینده آغاز شود.
ادعاها درباره ضبط اموال مهاجران و پناه جویان پس از آن منتشر شد که روزنامه ایندیپندنت به محتوای یک نوار ضبط شده دست یافت که در آن، یک مهاجر مرد می گوید پلیس او را «مجبور کرد» کفش هایش را در بیاورد و آن را به پلیس بدهد. 
در تصاویری، که یک داوطلب در اردوگاه جنگل آن را در اختیار ایندی پندنت قرار داد- یک مرد اهل اریتره -که خواست نامش فاش نشود- به توصیف این موضوع می پردازد که چگونه پلیس به او و شش تن دیگر نزدیک شد و آنها را تهدید کرد اگر دستورات را اجرا نکنند از زور استفاده خواهد کرد.
او گفت:‌ «زمانی که ما در بندر بودیم، آنها کفش های هفت تن از ما را گرفتند. آنها گفتند به جنگل بروید. آنها ما را مجبور کردند. ما گفتیم چرا شما کفش های ما را گرفتید؟ اما زمانی که آنها به ما نزدیک شدند ما فکر کردیم آنها می خواهند ما را کتک بزنند.»
این مرد افزود:‌ «نمی دانم چرا آنها این کار را انجام دادند. من یک و ساعت و نیم پیاده تا اردوگاه جنگل راه رفتم. داشتن کفش در اینجا اهمیت دارد. چگونه نمی توانیم بدون کفش راه برویم؟ دوستانم به من کفش دادند. اگر در اینجا دوستانی نمی داشتم باید دو یه سه روز در جنگل بدون کفش می بودم.»
مقامات نهادهای خیریه در گفتگو با ایندی پندنت گفتند که پلیس فرانسه به طور منظم و به عنوان «شکلی از ارعاب که آثاری از خود به جای نمی گذارد»، از پناه جویان و مهاجران سرقت می کنند.
سخنگوی اداره کل پلیس در فرانسه گفت این اقدامات سیاست رسمی افسران پلیس نیست. او ادعا کرد از این ادعاها اطلاع نداشت.
رووان فارل -که مدیریت مرکز خیریه رفیوجی اینفو باس را بر عهده دارد- گفت:‌ «پلیس سرگرم گرفتن کفش های پناه جویان است. یک هفته است که چنین اتفاقی رخ می دهد. این بخش دیگری از روند مداوم ارعاب پلیس محسوب می شود.»
او افزود: «مردم هر روزه در اردوگاه صندل می پوشند و کفش های خود را برای زمان رفتن نگه می دارند. کفش یکی از حیاتی ترین چیزهایی است که پناه جو باید داشته باشد. پلیس می داند این کفش کالایی ارزشمند برای پناه جو محسوب می شود. کفش و موبایل. این بدترین اتفاقی است که می تواند برای پناه جویان به هنگام شب در کاله رخ دهد. حدس می زنم این نوعی ارعاب است که اثری از خود بر جای نمی گذارد.»
کِلر موسلی بنیانگذار موسسه «به کاله توجه کنید»، گفت این ادعاها در زمانی که با کمبود کفش مواجهیم، نگران کننده اند.
موسلی گفت:‌ «کمبود کفش در حال حاضر بزرگترین نگرانی من محسوب می شود. ما به شدت درباره این موضوع در فصل زمستان نگرانیم. گاهی اوقات پلیس تلفن های همراه را نیز می گیرد. این نوعی زورگویی است.»
گزارش ماه ژوئیه کمیته حقوق بشر انگلیس و ولز نشان دهنده شماری از ادعاها درباره خشونت پلیس در داخل و اطراف اردوگاه کاله از جمله ضبط اموال پناه جویان است.
گرین ملون یکی از نویسندگان این گزارش به روزنامه ایندیپندنت گفت: «ما با شواهدی درباره خشونت های منظم در این اردوگاه از جمله گرفتن و ضبط تلفن های همراه مواجه شده ایم.»
او همچنین گفت:‌ «ضبط این گونه اقلام نقض قانون و قوانین پلیس است اما علاوه بر این، ساکنان این اردوگاه از هیچ گونه حقوقی برخوردار نیستند.»
این گزارش سبب بروز درخواست ها از دولت فرانسه برای سازمان دهی تحقیقاتی مستقل درباره ادعاها در خصوص سوء رفتار پلیس شده است. 
کمیته حقوق بشر انگلیس و ولز این درخواست ها را همراه با سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر مطرح کرد اما ملون گفت دولت فرانسه تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است.
او افزود:‌ «خود این گونه اردوگاه ها مشکلات حقوقی دارند. این ها اردوگاه های رسمی پناه جویان نیستند از این رو، نمی توان استانداردهای مرتبط با پاسخ گویی را درباره آنها اعمال کرد اما قوانین بین المللی حقوق بشری در قبال همه افراد حاضر در اردوگاه کاربرد دارد و ما شاهد نقض شدید در زمینه استفاده از نیروی پلیس علیه ساکنان اردوگاه هستیم.»
او خاطرنشان کرد: «نیروهای پلیس نمایندگان دولت هستند و باید هم از قوانین داخلی فرانسه و هم استانداردهای بین المللی تبعیت کنند و ما به سبب شیوه اداره این اردوگاه ها شاهدیم که نمی توان آنها را پاسخ گو دانست. این موضوعی بد برای کودکان مستقر در این اردوگاه محسوب می شود، کودکانی که بعید است از افسران پلیس در خواست هر گونه محافظت داشته باشند؛ افسرانی که شرایطی را ایجاد کرده اند، که طی آن شصت و یک درصد کودکان احساس امنیت نمی کنند.»
کلود مورائس نماینده پارلمان انگلیس از حزب کارگر گفت:‌ «در سطح انسانی و حقوق بشری، اقدام پلیس در ضبط کفش و تلفن های همراه، غیر انسانی محسوب می شود. این اقدامی غیر انسانی است.»
او همچنین گفت: «ین اقدام به معنای ناتوانی انگلیس و فرانسه در یافتن راه حلی مناسب و معقول برای اوضاع کاله محسوب می شود. این گونه اقدامات در حالی رخ می دهند که انگلیس از پذیرفتن کودکان بدون همراه خودداری می کند و این سبب تشدید اوضاع می شود. آسیب پذیری کودکان به همراه نزدیک شدن زمستان، عمیقا مایه نگرانی است.»
انتظار می رود روند برچیده شدن اردوگاه جنگل هفته آینده آغاز شود و مقامات سازمان های خیریه بر این باورند این اقدام با افزایش خشونت پلیس علیه پناه جویان همراه خواهد شد زیرا افسران پلیس با زور صدها ساکن اردوگاه را در ماه فوریه با استفاده از گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و ماشین های آب پاش از آن بیرون کردند.