وزیر خارجه ترکیه برای ترغیب مردم به دادن رأی مثبت در همه‌پرسی تبدیل نظام ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری، تصریح کرد نظام جدید، رئیس جمهور را مسئول اعمالش می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور اکنون با اینکه قدرت زیادی دارد اما هیچ مسئولیت و پاسخگویی ندارد.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه با نشریه « بریت‌بارت » با بیان اینکه همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری، به اردوغان علاوه‌بر قدرت بیشتر، مسئولیت و توان اعمال نظر می‌دهد، گفت: «قانون اساسی فعلی قدرت زیادی به رئیس جمهور داده اما این قدرت بدون پاسخگویی و نظارت قضایی است».

وی با ادعای اینکه همه‌پرسی 27 فروردین علاوه بر مسئول کردن رئیس جمهور، به پارلمان نیز قدرت بیشتری اعطا می‌کند، افزود: «قدرت به مردم خواهد رسید نه به هیچکس دیگر. ترکیه اکنون تفکیک قوا میان دولت و پارلمان ندارد اما با نظام جدید، این تفکیک آشکار خواهد شد.»

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد پارلمان کنونی نمی‌تواند فعالیت‌ها و تصمیمات رئیس جمهور را بررسی و بر آن نظارت کند اما پارلمان نظام جدید، اردوغان را مسئول اعمال و رفتارش می‌کند.

چاووش‌اوغلو با متهم کردن کشورهای غربی به دخالت در سیاست‌های داخلی و همه‌پرسی ترکیه در اتحادیه اروپا، گفت چنین اقداماتی رای‌های مثبت را افزایش داده است.

وی مدعی شد دشمنان اردوغان، دشمنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا نیز هستند.

ترکیه قرار است در 27 فروردین 1396 همه‌پرسی را برای تغییر قانون اساسی این کشور از پارلمانی به ریاستی برگزار کند که منجر به حذف کامل مقام نخست وزیر و اعطای قدرت کامل به رئیس جمهور در قوه مجریه خواهد شد.