وزیر اول دولت محلی اسکاتلند بعد از دیدار با نخست وزیر بریتانیا گفت با توجه به زمان‌بندی مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، لندن در مخالفت با همه‌پرسی استقلال اسکاتلند به مشکل می‌خورد.

به گزارش مرور نیوز، تراز می نخست وزیر بریتانیا روز گذشته برای جلب رضایت دولت محلی اسکاتلند در همراهی با کل بریتانیا در مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به اسکاتلند سفر کرده بود.

به نوشته روزنامه گاردین، بعد از این سفر خانم نیکولا استرجون وزیر اول اسکاتلند تاکید کرد از آنجایی که دولت محلی اسکاتلند برنامه داشت بین پاییز 2018 تا بهار 2019 همه‌پرسی استقلال از بریتانیا برگزار کند و از آنجایی که به گفته خانم می تا آن زمان قواعد مربوط به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و بازار واحد و مساله مهاجران مشخص خواهد شد، بنابراین زمان‌بندی همه‌پرسی دوم استقلال با برگزیت با مشکلی مواجه نخواهد شد.

استرجون تاکید کرد همین مساله شرایط سختی را برای خانم می به وجود می‌اورد چرا که نمی‌تواند به مخالفت با همه‌پرسی استقلال اسکاتلند ادامه دهد.

روز سه‌شنبه (امروز) پارلمان اسکاتلند (هالیرود) به برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا رای خواهد داد که به احتمال زیاد این همه‌پرسی با موافقت اکثریت تصویب می‌شود. این جلسه رای‌گیری یک روز قبل از آغاز رسمی برگزیت انجام خواهد گرفت.

روز چهارشنبه(فردا) مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا پیرامون برگزیت آغاز خواهد شد که با به جریان انداختن ماده 50 معاهده لیسبون درباره خروج یکی از اعضای اتحادیه اروپا از آن است.

برگزیت فرآیندی دو ساله خواهد داشت که مذاکرات میان مقام‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا در راستای خروج این کشور از این اتحادیه است.

مردم بریتانیا (انگلیس،‌ اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سوم ژوئن سال 2016 در همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا شرکت کردند که مجموعا 52 درصد رای به خروج داده بودند.

از این میان اکثریت شرکت‌کنندگان انگلیس و ولز رای به خروج و اکثر شرکت‌کنندگان اسکاتلند و ایرلندشمالی رای به ماندن داده بودند که همین مساله به مخالفت دولت محلی اسکاتلند با برگزیت منجر شد.

از همین رو، دولت محلی اسکاتلند همواره تهدید به برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال کرد. اولین بار در سپتامبر سال 2014 مردم اسکاتلند با رای 55 درصدی به عدم استقلال از بریتانیا در این کشور باقی ماندند.