ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: روابط روسیه و آمریکا به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده است.

به گزارش مرورنیوز، چورکین روز یکشنبه گفت: وضع کلی روابط مسکو و واشنگتن بسیار بد و بدترین وضعیت از سال 1973 است.
خبرگزاری روسیاسگودنیا به نقل از مصاحبه چورکین با آسوشیتدپرس نوشت: وضع کنونی روابط روسیه و آمریکا پیامد مجموعه ای از حوادث و به نوعی نبود احترام و فقدان مذاکرات دو کشور در باره مسائل سیاسی است.
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل با انتقاد از رویکرد آمریکا در مسائل امنیت بین المللی گفت: واشنگتن و ناتو تصمیم گرفتند، امنیت خود را با به خطر انداختن امنیت و نادیده گرفتن منافع روسیه تقویت کنند و شماری از کشورهای شرق اروپا را به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی در آوردند. 
چورکین همچنین به اجلاس ناتو در سال 2008 اشاره کرد که در آن تصمیم به عضویت و جلب مشارکت گرجستان و اوکراین در این پیمان گرفته شد. 
وی افزود: کودتای حکومتی در اوکراین نقطه اوج (تنش) در روابط روسیه و آمریکا شد و به دنبال آن بروز مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس روابط دو کشور را به تیرگی کشاند. 
چورکین در همین حال خاطرنشان کرد که روسیه و آمریکا به رغم وضعیت موجود و اختلاف های جدی به همکاری های خود ادامه می دهند و به عنوان نمونه دو کشور در باره سوریه تعامل می کنند.
وی افزون بر همکاری روسیه با آمریکا در مساله سوریه به حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران و توافق برجام به عنوان نمونه موفق دیگری از همکاری های مسکو و واشنگتن اشاره کرد.
چورکین تاکید کرد: مسکو علاقه مند به برقراری روابط خوب با واشنگتن است.اگر تغییر دولت آمریکا منجر به بهبودی روابط دو کشور شود بسیار خوب خواهد شد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سه روز پیش اعلام کرد: در زمان حاضر هیچ مذاکره ای بین مسکو و واشنگتن انجام نمی گیرد. گفت وگو با دولت کنونی آمریکا دشوار است، زیرا سعی در تحمیل خواسته های خود دارد. 
پوتین اظهار کرد: از نگاه آمریکا، مذاکرات نخست طرح نیازها و خواسته های این کشور و سپس پافشاری برای اجرای آنها می باشد که شیوه ای برای تحمیل خواسته ها است. واشنگتن در هر مساله ای چنین رویکردی دارد، ولی ما برای مذاکره ای آمادگی داریم که شامل جست و جوی راه های توافق باشد. 
جنگ سرد اصطلاح مربوط به حاکمیت تنش های نظامی و سیاسی در روابط بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه غرب به پیشگامی آمریکا است که پس از جنگ دوم جهانی آغاز شد و تقریبا تا چند سال پیش از فروپاشی اردوگاه کمونیسم در سال 1991 ادامه یافت، هر چند دامنه ای آن از دهه 80 میلادی کاهش پیدا کرده بود.