عضو پارلمان مصر خصومت برخی کشورهای عربی علیه سوریه و مصر را در راستای همراهی آنها با نقشه استعمارگران برای تجزیه منطقه توصیف کرد و گفت: خالی نگاه داشتن کرسی سوریه در اجلاس سران عرب نشانه بی عقلی حکام عرب است.

به گزارش مرور نیوز «کمال احمد»، اظهار داشت: تحولات منطقه حاکی از حلقه ای از توطئه ها برای تجزیه کشورهای منطقه به کشورهای کوچک طائفه ای و مذهبی است.

وی افزود: مقاومت ملت های منطقه و دفاع جانانه ارتش های ملی در برابر گروهک های تروریستی-تکفیری نقشه تجزیه منطقه را ناکام گذاشته است.

نماینده مصر تلاش برای پایان دادن به منازعات منطقه را مسئولیت بزرگ سران عرب در اجلاس بحر المیت خواند و گفت: این امر تنها راه مقابله با خطر تجزیه منطقه است.

احمد در خصوص ادامه شکاف و درگیری بین کشورهای عربی در منطقه هشدار داد و با اشاره به فراموش شدن مساله فلسطین نزد برخی حاکمان منطقه به دلیل سیاست های آنها در همراهی با کشورهای معاند منطقه گفت: مساله فلسطین از دیرباز در راس اولویت های منطقه قرار داشت اما امروز از اهمیت آن کاسته شده و به جای آن به دنبال تضعیف و ایجاد شکاف بین یکدیگر برآمده ایم.

عضو پارلمان مصر گفت: اجلاس امسال سران عرب می تواند آغازگر تلاش جمعی جدی بری بازگشت به اولویت های سرنوشت ساز باشد یا می تواند پایان امت عربی به دست این اجلاس رقم بخورد.

احمد در خصوص غیبت سوریه در اجلاس سران عرب گفت: این ناراحت کننده است که دولت سوریه در سازمان ملل کرسی دارد اما کرسی آن را در اتحادیه عرب خالی نگاه می داند این اتفاق درست زمانی که دشمنان امت عربی برای سرنگونی آن توطئه کرده اند به این معناست که ما عقل خود را از دست داده ایم.

وی تاکید کرد: سوریه و مصر از طریق ارتش های ملی خود با توطئه ها علیه منطقه مقابله می کنند و تلاش می کنند نقشه های تجزیه منطقه را ناکام گذارند.

عضو پارلمان مصر در خصوص سیاست های خصمانه برخی کشورهای منطقه علیه مصر گفت: مصر دشمن هیچ کسی نیست و از زمان انقلاب 25 ژوئیه این کشور، مصری ها هرگز در هیچ نزاع مذهبی-عقیدتی شرکت نداشته اند اما آنهایی که نسبت به مصر و دیگر کشورهای منطقه خصومت نشان می دهند نقش خائن به امت عربی را ایفا می کنند.

احمد در خصوص توافق واگذاری جزایر مصری تیران و صنافیر به عربستان هم گفت: که هنوز این توافق به پارلمان نرسیده تا مورد بررسی قرار گیرد و هنگامی که برسد در جلسه ای علنی و نه مخفیانه مورد بررسی قرار می گیرد.