دفتر مطبوعاتی کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و منطقه‌ای از فردا باید قبل از ورود به کشورهای عضو این اتحادیه اطلاعات کامل به نهادهای گمرکی ارائه دهند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از «اسپوتنیک» ، دفتر مطبوعاتی کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و منطقه از فردا (12 فروردین) بایستی قبل از ورود به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اطلاعات کامل به نهاد گمرکی این اتحادیه ارائه دهد.

طبق این تصمیم شرکت هواپیمایی قبل از رسیدن به کشور عضو این اتحادیه باید به نهاد گمرکی آن در مورد هواپیما، مسیر پرواز، علامت‌های ملی و ثبت نام هواپیما، نام شرکتی که از این هواپیما استفاده می‌کند، شماره پرواز، نام فرودگاه خروج و زمان رسید را به صورت کامل ارائه بدهد.

علاوه بر این، شرکت هواپیمایی باید در مورد کالاهایی که ورود آن به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی محدود یا منع شده اطلاع‌رسانی کند.

همچنین شرکت‌ها باید به اطلاع نهادهای گمرکی در مورد ورود تسلیحات، مهمات، دارو‎ها که در ترکیب آن مواد مخدر وجود دارد، اطلاعات دقیق ارائه کنند.

بر اساس این گزارش، نهادهای گمرکی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا همچنین می‌توانند از ورود کالاهای که در مورد آنها اطلاعات دقیق وجود ندارند، خودداری کنند.

بنا به این گزارش، این تصمیم کمیسیون اقتصادی اوراسیایی باعث کاهش زمان تخلیه هواپیما در گمرک خواهد بود.

در این صورت در زمان ورود هواپیما کمترین وقت تلف شده و به سرعت اقدامات لازم در مبادی گمرکی صورت خواهد گرفت.

برنامه ریزی می‌شود تا در آینده نزدیک نیز این اقدامات در مرزهای زمینی کشورهای اتحادیه اوراسیا صورت گیرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.