ماجرای ناپدید شدن «رون آراد» خلبان صهیونیست، به یک عامل اساسی و تعیین کننده در شکل گیری رفتار و نحوه برخورد صهیونیست ها با مسائل مربوط به اسیران و مفقود شدگان صهیونیست تبدیل شده است.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: این پرونده که معمای آن هنوز حل نشده، درهر مرحله که تصمیم سازان سیاسی در تل آویو مجبور به تصمیم گیری درباره مبادله اسیران شده اند خود را نشان داده است و بویژه خانواده های اسیران صهیونیست از نخست وزیر رژیم صهیونیستی می خواستند تا ماجرای آراد تکرار نشود. 
پرونده رون آراد که سی سال پیش هواپیمایش در جنوب لبنان سقوط کرد یک رویداد بی سابقه بود که شکست و ناتوانی بخش اطلاعات و عملیات ارتش صهیونیستی در نجات وی را به نمایش گذاشته است. 
سرکردگان سیاسی رژیم صهیونیستی و در زمانی که «اسحاق رابین » وزیر امنیت این رژیم بود، آن زمان نتوانستند این خلبان صهیونیست را در ازای پرداخت هر قیمتی، بازگردانند. 
«عاموس هرئیل » تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص به مناسبت سی امین سالگرد سقوط هواپیما و اسارت رون آراد، این قضیه را از زاویه تاثیری که در وجدان و درک صهیونیست ها برجای گذاشته، بررسی کرده است. 
وی به بارزترین نکات اصلی پرونده اشاره می کند که باعث شده این ماجرا تا الان به صورت یک معمای حل نشده باقی بماند. 
به نوشته این تحلیلگر صهیونیست ، نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی پیش بینی می کنند که این معما در سال های آینده نیز حل نشود و اینکه چه اتفاقی برای آراد افتاده است، بی پاسخ بماند. 
با اینکه نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از سال ها پیش ارزیابی کرده اند که آراد دست کم 20 سال قبل در اسارت مرده است اما سرکردگان سیاسی این رژیم از اعلام رسمی مرگ او خودداری می کنند. 
هرئیل می نویسد: خلاء اطلاعاتی و شانه خالی کردن از معامله با جنبش امل (به خاطر تاکید «نبیه بری» برای آزادی همه اسیران فلسطینی و لبنانی) و باقی ماندن برگ برنده معامله در دست حزب الله به مدت طولانی، شکست هایی است که نه تنها باعث همیشگی شدن معمای آراد شد بلکه در طول سی سال گذشته تاثیر عمیقی بر رویکرد سرکردگان سیاسی و امنیتی اسرائیل نسبت به مسائل مربوط به اسیران گذاشت. 
ماجرای آراد، شعار «اسرائیل همه کاری برای اسیرانش انجام می دهد» را که مایه مباهات صهیونیست ها بود، بی فروغ کرد. 
اگرچه هرئیل تاکید می کند معمای آراد ریشه در خلاء اطلاعاتی دارد که به مدت چند سال این پرونده را همراهی کرده است اما مسئولان اطلاعاتی اعتراف می کنند در کنار این خلاء و شکاف اطلاعاتی، فرصت هایی نیز از دست رفته است. 
وی به نقل از مسوولان عالی رتبه سابق اطلاعاتی اسرائیل که در تلاش ها برای کشف سرنوشت خلبان مفقود سهیم بوده اند، می گوید که در پایان سال 1987 و یا اوایل سال 1988 فرصتی ایجاد شد تا مبادله ای با جنبش امل صورت بگیرد و آراد زنده برگردانده شود اما نبیه بری در آن زمان خواستار آزادی اسیران لبنانی از بازداشتگاه الخیام شد. 
به گفته معاونان اسحان رابین وزیر وقت امنیت اسرائیل، وی (رابین) تصمیم خود را تغییر داد و معامله ای را که «اوری لوبرانی» مسئول هماهنگ کننده امور اسرائیل در لبنان با چند واسطه ترتیب داده بود به تعویق انداخت. 
تغییر نظر رابین به این خاطر بود که نبیه بری علاوه بر خواسته های قبلی خود خواستار آزادی دهها اسیر فلسطینی از اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین که در زندان های اسرائیل بودند، شده بود. 
مخالفت رابین با این درخواست به این خاطر بود که بعد از معامله «احمد جبرئیل» در سال 1985 که در جریان آن 1150 زندانی عمدتا فلسطینی آزاد شدند و برخی از آنها در انتفاضه اول فلسطین در سال 1987 نقش موثری ایفا کردند و از این بابت افکار عمومی اسرائیل همچنان در شوک به سر می برد. 
در همین راستا، مسئولان اطلاعاتی دیگری نیز که در پیگیری پرونده آراد نقش داشتند عامل اصلی تغییر موضع اسرائیل را درخواست نبیه بری برای آزادی اسیران فلسطینی دانستند، با اشاره به اینکه تماس های غیر مستقیم با جنبش امل همزمان با شروع انتفاضه اول جریان داشت. 
به نوشته هرئیل، اسرائیل همچنین این فرصت را از دست داد تا با اعلام مرگ آراد، برگ برنده معامله بر سر او را از دست حزب الله خارج کند. 
در سال 2005، کمیته وابسته به اطلاعات نظامی اسرائیل نتیجه گیری کرد که آراد مرده است. 
«اهارون زئیفی فرکش» رئیس وقت اطلاعات اسرائیل سعی کرد « آریل شارون» نخست وزیر وقت را قانع کند تا این نتیجه گیری را قبول کند چون باعث می شود برگه برنده از دست حزب الله خارج شود، اما شارون مخالفت کرد. 
تحلیلگر مسائل نظامی هاآرتض توضیح می دهد که پرونده آراد در تماس های مختلف با حزب الله چه در پرونده مبادله اسیران در سال 1996، مبادله انصاریه در سال 1997 و یا مبادله «الحنان تننباوم» و سه جسد اسرائیلی در سال 2004 به خاطر فشار افکار عمومی اسرائیل مطرح شد اما هر بار به نوعی این مساله نادیده گرفته و به اعتراض خانواده و دوستان آراد منجر شد. 
هرئیل در پایان نوشت که بازتاب پرونده آراد و مبادله اسیران از جمله مبادله « گلعاد شالیط » سرباز اسیر در دست جنبش حماس که در عملکرد ارتش صهیونیستی در جنگ علیه غزه تاثیر گذار بوده است و به همین دلیل افسران ارتش صهیونیستی به سربازان تاکید کرده اند به هر قیمتی نباید اسیر نشوند.