دبیر کل ناتو بار دیگر خواستار افزایش بودجه دفاعی اعضای این ائتلاف نظامی شده و دستیابی به این هدف را نه به دلیل برآورده کردن خواست آمریکا بلکه به نفع اروپاییان دانست.

به گزارش مرور نیوز، "ینس استولنبرگ"، دبیر کل ناتو در گفتگو با "هندلزبلات آلمان" از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی خواست که فورا و از آنجایی که به نفع خودشان است بودجه نظامی خود را افزایش دهند.

وی همچنین تاکید کرد که در این هدف این مسئله مطرح نیست که ایالات متحده را راضی نگه داریم. اروپا نسبت به آمریکا خیلی نزدیکتر به بحران ها و تهدیدها است. اروپا به روسیه، سوریه و عراق نزدیک تر است. درگیری ها در خاورمیانه بزرگترین بحران پناهندگان از زمان جنگ جهانی دوم را در اروپا ایجاد کرده است.

استولنبرگ به این ترتیب به ویژه فشارها بر آلمان برای اینکه بودجه دفاعی خود که 1.2 درصد تولید ناخالص ملی است را به 2 درصد افزایش دهد تشدید می کند.

این در حالی است که "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان در دیدار اخیر خود با همتایانش در ائتلاف نظامی ناتو این مسئله را کاملا غیر واقع بینانه ارزیابی کرد که آلمان بودجه نظامی خود را بر اساس خواست آمریکا تقریبا دو برابر کند.

دبیر کل ناتو هم زمان در این باره ابراز اطمینان کرد که مذاکرات پیش رو درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به این ائتلاف نظامی آسیبی نمی رساند.

وی در این باره گفت که مذاکرات بین اتحادیه اروپا و انگلیس یک چالش دلهره آور و وحشتناک است که من به هیچ عنوان آن را دست کم نمی گیرم.

استولنبرگ البته پیامدهای منفی این مذاکرات بر ناتو را رد کرده و گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مناسبات با ناتو را تغییر نخواهد داد.

نخست وزیر انگلیس در نامه خود که در آن درخواست خروج را ارائه داده است اعلام کرده که می خواهد مناسبات امنیتی و تجاری را هم در مذاکرات خروج وارد کند. این رویکرد با انتقاد شدید کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه شده است.