گاردین نوشت: فرماندهان محلی طالبان مهم‌ترین مانع برای اجرای واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان به حساب می‌آیند و این گروه فکر می‌کند جاسوسان از این طریق به مناطق تحت کنترل آنها نفوذ خواهند کرد.

به گزارش مرور نیوز، یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت: 2 هفته قبل، یک کودک 14 ماهه مبتلا به بیماری فلج اطفال در «قندوز» شناسایی شد.

بعد از گذشت چند روز از این واقعه، طالبان اجازه دسترسی به مناطقی از شمال را برای آغاز برنامه واکسیناسیون را صادر کرد.

گاردین نوشت: فرماندهان محلی طالبان مهمترین مانع برای واکسیناسیون فلج اطفال به حساب می‌آیند.

«قادر بشیر» مسئول بهداشت طالبان در قندوز برای ریشه کن کردن فلج اطفال، یک کلینیک درمانی را درخواست کرده بود.

بشیر در گفتگو با گاردین موضوع درخواست ساخت کلینک را تایید کرد، اما وی گفت که نگرانی‌هایی نیز در این مورد وجود دارد، بسیاری از فرماندهان محلی طالبان نگران این موضوع هستند که جاسوسان از طریق تیم مبارزه با فلج اطفال در مناطق تحت کنترل آن‌ها نفوذ کنند.

بشیر با اشاره به اینکه موضوع مبارزه با فلج اطفال مهمترین موضوع شورای روستا بوده، گفت: در حالی که برخی از روستاییان خواستار اجازه به تیم واکسیناسیون شدند، سایرین هشدار می‌دادند که نباید به تیم‌های خارجی اعتماد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما هر روزه شاهد هستیم که آمریکایی‌ها کودکان ما را بمباران می‌کنند، گفت: من فکر نمی‌کنم که موضوع فلج اطفال برای آنها مهم باشد. این بی‌اعتمادی از جامعه جهانی در میان فرماندهان طالبان بعد از استفاده سیا از یک پزشک پاکستانی برای دنبال کردن اسامه بن لادن افزایش یافته است.

اما سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که این فرصت برای دستیابی به مناطق تحت کنترل طالبان برای مبارزه با فلج اطفال بسیار مهم است و تیم مبارزه با فلج اطفال ما از این فرصت بخوبی استفاده می‌کند.

افغانستان (در کنار پاکستان و نیجریه) یکی از تنها 3 کشور در جهان است که در آنها بیماری فلج اطفال ریشه‌کن نشده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده در افغانستان در سال 2017 میلادی تاکنون 2 مورد فلج اطفال و در سال 2016 در این کشور 13 مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال 1988 آمار ابتلا به بیماری فلج اطفال 350 هزار مورد در جهان بوده است.

این سازمان معتقد است که وجود ویروس فلج اطفال در یک کشور به معنای آن است که همه کشورها همچنان در معرض خطر هستند زیرا این ویروس به سادگی قابل انتقال از یک کشور به کشور دیگر است و بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد.