کارشناسان سفر هیئت پارلمانی روسیه به عربستان را تلاش مسکو برای توسعه روابط دوجانبه با ریاض، با وجود اختلافات زیاد و تقویت مواضع این کشور در خاورمیانه ارزیابی کردند.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه «ایزوستیا» نوشته است: هیئت پارلمانی به ریاست "والنتینا ماتوینکو" رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه در یک دیدار رسمی دو روزه، 15 الی 17 آوریل، به عربستان سعودی سفر می کند. در برنامه سفر این هیئت، ملاقات با "عبدالله الشیخ" رئیس شورای مشورتی و همچنین مقامات بلندپایه عربستان، در نظر گرفته شده است.

انتظار می رود که در جریان مذاکرات در ریاض، سناتورهای روسی نه تنها مسائل مربوط به همکاری‌های دوجانبه، بلکه موضوع تامین امنیت در منطقه خاورمیانه را نیز مورد بررسی قرار دهند. به عقیده کارشناسان، توسعه روابط با عربستان سعودی، برغم وجود اختلافات مشخص دو کشور، بخصوص در مورد سوریه و ایران، می تواند مثبت واقع شده و وخامت اوضاع در منطقه خاورمیانه را کاهش دهد.

خانم والنتینا ماتوینکو خود تاکید کرده است که شورای فدراسیون روسیه اهمیت زیادی برای این سفر قائل است. وی در گفتگو با خبرنگار این روزنامه گفته است: «عربستان سعودی شریک مهمی برای روسیه در خاورمیانه محسوب می شود. ما به توسعه و تعمیق همکاریهای دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، انسانی و فرهنگی علاقه مند هستیم. ما امیدوار هستیم که ادامه روابط مثبت بین پارلمانی روسیه و عربستان بتواند به بهبود اوضاع منطقه، در شرایط نه چندان ساده کنونی کمک کند.»

رئیس سنای روسیه افزود: «به همین دلیل، علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، مسائل مهم امنیتی در خاورمیانه و شمال آفریقا، بخصوص مبارزه با تروریسم و حل و فصل مناقشات در منطقه نیز در این مذاکرات مورد بررسی قرار خواهند گرفت. البته در برخی مسائل، از جمله بحران سوریه، مواضع روسیه و عربستان بر یکدیگر منطبق نیست، ولی چنین مذاکراتی و تبادل نظر در باره روند اوضاع منطقه بسیار با اهمیت است.»

کارشناسانی که روزنامه «ایزوستیا» با آنها در این رابطه صحبت کرده است، معتقدند که سفر هیئت پارلمانی روسی به عربستان می تواند به کاهش وخامت اوضاع کنونی در منطقه کمک کند.

اختلاف مسکو و ریاض در مورد سوریه و ایران

به گفته "ویچسلاو ماتوزوف" کارشناس مسائل خاومیانه و دیپلمات سابق روسیه، عربستان سعودی، یکی از بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه است که بطور همزمان روابط خوب خود با روسیه و آمریکا را حفظ کرده است. وی می گوید: «عربستان در حل و فصل مناقشه در سوریه، بحران لیبی، حل و فصل اوضاع در یمن و عراق موثر است و اگر مسکو بتواند به برخورد مشترکی با این کشور در زمینه حل و فصل این مشکلات دست یابد، گام بسیار مهمی خواهد بود که منافع خاص خود را برای مسکو نیز به همراه خواهد داشت.»

این کارشناس افزود: «برغم اینکه مسکو و ریاض مواضع کاملا مخالف یکدیگر در مورد سوریه و ایران دارند، ولی مقامات عربستان، برغم حمایت از تحریمهای کشورهای غربی، مواضع بسیار مثبتی در رابطه با روسیه دارند. در جریان این سفر، یکی از مهمترین موضوعات، موضع گیری سیاسی دو کشور است و من فکر می کنم که هیئت نمایندگی ما اهمیت و نقش روسیه در حل و فصل مناقشه در سوریه را برای طرف عربستانی کاملا تشریح خواهند کرد.»

اهمیت این سفر در شرایط حساس کنونی خاورمیانه

"بوریس دالگوف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی موسسه خاورشناسی در آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است: «هرچند این سفر از قبل برنامه ریزی شده بود، ولی در شرایط حساس و دشواری که در حال حاضر در خاورمیانه بوجود آمده، بویژه بعد از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه، روسیه سعی دارد تماسهای خود با بازیگران مهم در منطقه، از جمله عربستان سعودی، را گسترش داده و مواضع خویش را در قبال بحران سوریه به آنها توضیح داده و سعی کند تا نقاط مشترکی با آنها در این رابطه پیدا کند.»

"یوری زینین" کارشناس علمی موسسه روابط بین الملل مسکو انتظار زیادی از این سفر ندارد، ولی معتقد است، همین واقعیت که مقامات عربستان از هیئت پارلمانی روسی برای سفر به این کشور دعوت کرده اند، گویای آن است که ریاض خواستار یافتن نقاط مشترک با مسکو است. او می گوید: «در اصل برغم اختلافات سیاسی مشخصی که بین دو کشور وجود دارد مقامات ریاض و مسکو ، زمانی که مسئله کاهش استخراج نفت پیش آمده بود، توانستند زبان مشترک پیدا کنند. این به منزله آن است که اگر منافع دو کشور مطرح باشد، آنها می توانند با یکدیگر همکاری کنند.»