سرویس بین الملل- وزیر امور خارجه آمریکا که شنبه شب گذشته در جریان نشست لوزان سوئیس با مخالفت شدید روسیه در خصوص بحران سوریه مواجه شد در صدد یارگیری برای تقویت مواضع خود است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، بحران آفرینی غرب و برخی دولت های وابسته منطقه از جمله عربستان در سوریه و نشست لوزان که با هدف بررسی این بحران برگزار شد به دلیل افزایش اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا از موضوعات مهم روزهای اخیر در عرصه بین الملل است.
این نشست در حالی برگزار شد که هفته گذشته روسیه از حق وتوی خود علیه پیش نویس طرح فرانسه و انگلیس استفاده کرد و همین مساله باعث شد پاریس و لندن در طیف واشنگتن علیه مسکو قرار گیرند. ضمن اینکه در این میان آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز خواستار افزایش تحریم ها علیه روسیه شد.
حضور جان کری در نشست لندن که در عین حال همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی وی نیز مشارکت داشتند نشان می دهد که آرایش سیاسی تازه ای از سوی غربی ها علیه روسیه در حال شکل گیری است.

در نشست لوزان طرفین حاضر در جلسه با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند و نهایتاً سعی می‌کردند تا با تزریق نظرات و راهبردهای خود به یکدیگر به نوعی اعمال فشار سیاسی برای دستیابی به یک خروجی مناسب را به تصویر بکشند که البته نهایتاً تداوم گفت‌وگوها حاصل شد و خروجی خاصی از آن به دست نیامد. البته عموماً دور اول این مدل از مذاکرات آن هم با حضور نماینده بازیگران گوناگون در پرونده سوریه به کسب نتیجه منتهی نخواهد شد. چراکه در دیدارهای اولیه اختلاف نظرها جود دارد و اهداف به خوبی هدف‌گذاری و تبیین نمی‌شود.

آمریکایی‌ها در لوزان به صورت تلویحی اعلام کردند که احتمال دارد در مورد بحران سوریه طرح دوم را مطرح کنند که البته محتویات آن تاکنون مشخص نیست. اما باید توجه داشت که احتمال درگیری بیشتر میان روس‌ها و کشورهای اروپایی بسیار بالا است. داده‌ها و اظهار نظر مقام‌ها نشان می‌دهد که هر لحظه باید منتظر افزایش درگیری میان روسیه با اروپا  و حتی آمریکا باشیم. چراکه به بیان غربی‌ها، روس‌ها یک دعوای بسیار سنگین با بازیگران دخیل در پرونده سوریه را آغاز کرده که ممکن است هجمه‌های بسیار زیادی به آنها وارد کند.