نخست وزیر نیوزیلند روز سه شنبه با هدف دیدار با مقامات رسمی اطلاعاتی شبکه 'پنج چشم' شامل سازمان امنیت ملی آمریکا، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) به شهر کوهستانی 'کوئینزتاون' سفر کرد.

به گزارش مرور نیوز، 'بین انگلیش' نخست وزیر نیوزیلند این سفر را در حالی که تنش ها بین آمریکا و کره شمالی منطقه آسیا و اقیانوسیه را حساس کرده است به منظور تسهیل اشتراک اطلاعات امنیتی بین آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزیلند انجام داد.
این در حالی است که منابع دولتی این کشورها اعلام کردند این دیدار طبق روال هرساله انجام می شود و بحران خاصی دلیل تشکیل آن نبوده است.
به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، تحلیلگران معتقدند تایید برگزاری این نشست نشان می دهد کشورهای 'پنج چشم' کنفرانس اطلاعات امنیتی منظمی برگزار می کنند. حقیتی که تاکنون به جز در این حلقه امنیتی در جایی دیگر انتشار نیافته بود.
'بیل انگلیش' نخست وزیر نیوزیلند ضمن پرهیز از ذکر نام مقاماتی که در این کنفرانس شرکت دارند، در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: تاکید می کنم این کنفرانس بخشی از چرخه منظم کنفرانس هایی است که تاکنون برگزار شده است.
اگرچه نخست وزیر نیوزیلند و دیگر مقامات رسمی از بیان موضوعاتی که در این کنفرانس مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد، پرهیز کردند، اما وی تصریح کرد که از این جلسات به عنوان فرصتی برای تاکید بر تعهد نیوزیلند به شبکه اشتراک اطلاعات استفاده می کند.
'بیل انگلیش' افزود: فکر می کنم، هنگامی که شما تهدیداتی مثل داعش را در نظر می گیرید، کاملا بدیهی است با یکدیگر و سایر کشورها همکاری خود را افزایش دهید.
'فیس بال' تحلیلگر دفاعی و امنیتی دانشگاه 'ماسی' که پیشتر در بخش اطلاعات امنیتی نیوزیلند کار می کرده است، گفت که فعالیت های دولت روسیه و منع گسترش سلاح های هسته ای در کره شمالی به همراه موضوعاتی از قبیل مدیریت تنوع در محیط کار و نحوه ممانعت از فعالیت افشاء کنندگان اطلاعات از جمله موضوعاتی هستند که در این کنفرانس در مورد آنها گفت وگو می شود.
وی افزود از جمله مسائل جالب در مورد این کنفرانس این است که برای برخی از مقامات این فرصت فراهم شده با مقامات جدید اطلاعات امنیتی آمریکا دیدار داشته باشند.
مقامات رسمی آمریکا از گفت وگو در خصوص اینکه چه مقامات رسمی در این کنفرانس شرکت می کنند، خودداری کرده اند و برخی منابع نیز تنها اعلام کردند برخی از مقامات رسمی کانادا در این کنفرانس شرکت می کنند.
برخی رسانه های نیوزیلند با انتشار تصاویری از سفر 'جیمز کومی' مدیر پلیس فدرال آمریکا در روز یکشنبه با هواپیمایی به 'کوئینزتاون' خبر دادند.
براساس این گزارش، علاوه بر نهادهای امنیتی آمریکا، 'ام.آی5'، 'ام.آی6'، مقامات ارتباطات دولتی انگلستان، سازمان اطلاعات امنیتی و سازمان امنیت ارتباطات کانادا، سازمان اطلاعات امنیتی و اداره سیگنال امنیتی استرالیا، سازمان اطلاعات امنیتی و شورای امنیت ارتباطات دولت نیوزیلند نیز در این کفرانس حضور دارند.