'لارنس ایم' سخنگوی «امانوئل مکرون» نامزد پیشتاز دور نخست انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه، تاکید کرد: انتخابات فرانسه آینده اروپا را مشخص می کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از سی ان ان، وی با بیان این مطلب افزود: مکرون توانسته است با پشتوانه مردمی و بدون برخورداری از حمایت های حزبی، به پیروزی دست یابد.
وی تاکید کرد: او از حمایت جوانان فرانسوی که خواهان اصلاحات هستند، برخوردار است و این افراد همان نسل جدیدی هستند که خواستار تغییر در وضعیت موجود هستند.
مکرون 39 ساله که جوانترین نامزد انتخابات فرانسه به شمار می رود، عصر دیروز در منطقه «پورت دو ورسای» در برابر هوادارانش اظهار داشت: کشور تصمیم گرفت که مرا در صدر اولویت خود در دور نخست انتخابات قرار دهد.
وی ضمن تشکر از 10 رقیب خود که در این انتخابات شرکت کردند، از «فرانسوا فیون» و «بنوا آمون» که از هوادارانشان خواسته اند در دور دوم این رقابت ها به مکرون رای دهند، تقدیر کرد.
به گزارش ایرنا، وزیر کشور فرانسه با اشاره به نتایج نهایی دور نخست انتخابات فرانسه، گفت: «امانوئل مَکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب 23.75 و 21.53 درصد آرای را کسب کردند و به دور دوم این انتخابات راه یافتند.
«اتیاس فکل» نرخ مشارکت فرانسوی ها در این انتخابات را 78.69 درصد اعلام کرد؛ این در حالی است که نرخ مشارکت فرانسوی ها در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که در سال 2012 برگزار شد، 80.42 درصد بود؛ آماری که حاکی از کاهش مشارکت فرانسوی ها در انتخابات امسال است.
بر اساس این گزارش، آرای دیگر نامزدهای انتخابات فرانسه به ترتیب «فرانسوا فیون» جمهوریخواه 19.91 درصد، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه نافرمان» 19.64 درصد و «بنوا آمون» سوسیالیست 6.35 درصد اعلام شده است.
نامزدهای موسوم به «نامزدهای کوچک» که پیشتر نیز رای آنها کمتر از پنج درصد پیش بینی می شد به ترتیب «نیکولا دوپو-انیان» از «حزب فرانسه به پاخاسته» با 4.75 درصد، «ژان لاسال» از جنبش «مقاومت» با 1.22 درصد، «فیلیپ پوتو» از «حزب نوین ضد سرمایه گذاری» با 1.10 درصد، «فرانسوا آسلینو» از « اتحادیه مردمی جمهوریخواهان» با 0.92 درصد، «ناتالی آرتود» از «حزب مبارزه کارگران» با 0.65 درصد و «ژاک شمیناد» از «حزب اتحاد و ترقی» با 0.18 درصد آرای در جایگاه های ششم تا یازدهم ایستادند.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ هفت می (17 اردیبهشت) با حضور دو منتخب دور نخست برگزار می شود.