شهروندان ایرانی در ماه مارس تنها 393 ویزای مهاجرتی از دولت ترامپ گرفته اند، در حالی که این رقم در سال 2016 به طور متوسط 644 مورد در ماه بوده است.

به گزارش مرور نیوز ، بر اساس تحلیل رویترز از آمارهای اولیه ای که دولت آمریکا منتشر کرده، این کشور صدور ویزاهای موقت برای شهروندان 7 کشور هدف دستور اجرایی مهاجرتی ترامپ از جمله ایران را نسبت به میزان متوسط سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داده است.

این در حالی است که بر اساس آمارها، کل ویزاهای غیرمهاجرتی صادر شده برای اتباع همه کشورهای جهان توسط دولت آمریکا در ماه مارس نسبت به متوسط ماهیانه سال 2016 حدود 5 درصد افزایش یافته است.

شهروندان 7 کشور مسلمان تحت شمول دستور مهاجرتی ترامپ (ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن) در ماه مارس 2017، حدود 3200 ویزای غیرمهاجرتی دریافت کرده اند، در حالی که این رقم در سال مالی 2016 به طور متوسط ماهانه حدود 5700 مورد و در سال های 2015 و 2014 به طور متوسط ماهانه بیش از 6 هزار مورد بوده است. دستور اجرایی ترامپ پس از صدور توسط دادگاه های آمریکا به حالت تعلیق درآمد.

به گفته چند وکیل مهاجرتی، ماه مارس نه ماهی شلوغ و نه ماهی خلوت برای صدور ویزاهای موقت برای متقاضیان این هفت کشور است، اما کاهش تعداد ویزاهای صادر شده برای اتباع این 7 کشور قابل توجه به نظر می رسد.

این گزارش حاکیست، تعداد ویزاهای غیرمهاجرتی صادر شده برای شهرندان ایرانی در ماه مارس به 1572 مورد کاهش یافته در حالی که این رقم در سال 2016 میلادی به طور متوسط 2450 مورد در ماه بوده است. عراقی ها هم در این ماه تنها 684 ویزا گرفته اند، در حالی که این رقم در ماه های سال 2016 تقریبا دو برابر بوده است.

ایرانی ها همچنین ویزاهای مهاجرتی کمتری نیز نسبت به سال های گذشته از دولت آمریکا گرفته اند. این نوع ویزا به اعضای خانواده شهروندان آمریکا یا کسانی که در آمریکا دارای شغل هستند داده می شود. بر این اساس شهروندان ایرانی در ماه مارس تنها 393 ویزای مهاجرتی از دولت ترامپ گرفته اند، در حالی که این رقم در سال 2016 به طور متوسط 644 مورد در ماه بوده و در سال 2015 و 2014 به طور متوسط ماهانه 600 مورد بوده است.

چند وکیل آمریکایی که دارای موکلان ایرانی هستند گفته اند، مدت بررسی درخواست ویزای آنها بیشتر طول می کشد و پس از روی کار آمدن دولت ترامپ بیش از گذشته رد می شو.

آنها همچنین گفته اند که قرارهای مصاحبه کمتری برای متقاضیان ایرانی تعیین می گردد و گاها قرارهای مصاحبه لغو در دقیقه آخر لغو می شود.

یوسف زاده، وکیل ساکن سانفرانسیسکوو عضو اتحادیه وکلای ایرانی آمریکایی در این باره گفت: «اگر شما نتوانید قرار مصاحبه بگیرید، نمی توانید ویزا بگیرید.»

رزاقی، وکیل مهاجرت در مریلند آمریکا گفت، برخی ایرانی ها به این نتیجه رسیده اند که فعلا اقدام برای گرفتن ویزا ارزش صرف وقت و هزینه اش را ندارد.

ایرانی ها علاوه بر پرداخت هزینه 160 دلاری درخواست ویزا، باید معمولا به کشورهای ترکیه، ارمنستان یا امارات سفر کنند تا بتوانند در مصاحبه های سفارت آمریکا شرکت کنند، زیرا آمریکا هیچ سفارتخانه ای در ایران ندارد و دو کشور فاقد روابط دیپلماتیک هستند.