عضو هیئت مخالفان سوریه با شرح جزییاتی از پیشنهادات جدید روسیه برای کاهش وخامت اوضاع، یادآور شد که همه گروهها حاضر به شرکت در این دور از مذاکرات آستانه هستند.

به گزارش مرور نیوز، هیئت گروه‌های مسلح مخالف سوری اعلام کرد که روسیه پیشنهاد ایجاد منطقه کاهش وخامت اوضاع و استقرار نیروهایی از کشورهای غیردرگیر در مناقشه نظامی در سوریه در خطوط تماس جبهه ها را به آنها ارائه داده است.

"فاتح حسون" عضو هیئت مخالفان این مطلب را در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» مطرح کرده است. وی گفت: «پیشنهاد روسها به دست ما رسیده است که تحقق آن می تواند مفید باشد. این پیشنهاد در مورد رعایت اصول آتش بس، ایجاد منطقه کاهش تنش و جذب نقش آفرینان جدید بین المللی در این توافقات است.»

حسون افزود: «پیشنهاد روسیه همچنین شامل اعزام نیروهای ویژه در خط تماس جبهه های درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح است که ترکیب این نیروها از کشورهایی انتخاب خواهد شد که خود در مناقشه مسلحانه در سوریه درگیر نیستند.»

وی به سئوال خبرنگار «نووستی» در مورد اینکه آیا این نیروها از کشورهای ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران ترکیه) هستند، پاسخ منفی داده و گفت: «خیر، ترکیب این نیروها از کشورهایی انتخاب خواهند شد که در اقدامات نظامی کنونی در سوریه درگیر نباشند. و این به معنای آن است که روسیه واقعا شروع کرده بعنوان یک کشور ضامن حل و فصل سیاسی و اجرای توافقات صورت گرفته با رژیم (دولت سوریه) در مورد آتش بس عمل کند. و البته این مسئله نیازمند دخالت بیشتر جامعه بین الملل در مذاکرات آستانه است که مسلما به عقیده ما، موضوع مثبت و خوبی است.»

این مخالف سوری با اشاره به اینکه هنوز کشورهای تشکیل دهنده این نیروهای نظارت کننده اوضاع در خط تماس جبهه ها مشخص نشده اند، افزود: «فعلا کشورهای مشخصی برای این منظور درنظر گرفته نشده اند. البته به احتمال زیاد توافقات لازم در این زمینه در جریان مذاکرات گروههای کاری صورت خواهد گرفت. در واقع در صورت تایید پیشنهادات جدید طرف روسی، این گروههای کاری تشکیل می شوند و آنها در مورد حضور کشورها در این طرح توافق خواهند نمود.»

به گفته وی، نیروهای ناظر بین المللی برای دفاع از خود مسلح خواهند بود.

"فاتح حسون" همچنین اعلام کرد که مخالفان مسلح سوری دعوتنامه برای حضور در مذاکرات آتی آستانه (پایتخت قزاقستان) را دریافت کرده اند و فعلا هیچیک از آنها مخالف این حضور نیستند.

وی به خبرنگار «نووستی گفت: «ما دعوتنامه رسمی شرکت در مذاکرات آستانه را دریافت کرده ایم. در واقع این دعوتنامه توسط هیئت نمایندگی روسیه به ما رسیده است. در حال حاضر هیچیک از گروههای مسلح مخالف مخالفتی با سفر به آستانه نکرده است. برعکس آنها پیشنهادات جدید روسیه را امکان تازه ای برای بهبود اوضاع در مناطق درگیری تشخیص داده و آماده مذاکره در این باره هستند.»

این عضو هیئت مخالفان سوری یادآور شد: «ما امیدواریم که روسیه اینبار واقعا بعنوان ضامن صلح و آتش بس در سوریه عمل کرده و طرف دمشق را نگیرد، برای اینکه ملتهای سوریه و روسیه از زمان تشکیل جمهوری عربی سوریه تا به امروز دارای رابطه قوی و بسیار نزدیکی با یکدیگر هستند و اینکه دولت روسیه انتخاب کرده که از رژیم حمایت کند، انتخاب درستی نبوده و ما امیدواریم که مقامات مسکو در آینده در موضع گیری خویش تجدیدنظر کنند.»

لازم به یادآوری است که ملاقات آتی پیرامون بحران سوریه که از ماه مارس سال 2011 تاکنون درگیر مناقشه نظامی داخلی است، قرار است در تاریخ 4-3 ماه مه در پایتخت قزاقستان برگزار شود. نشست در سطح کارشناسان برای تاریخ 2 ماه مه برنامه ریزی شده است. وزارت امور خارجه قزاقستان انتظار دارد که همه طرفین: نمایندگان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه (روسیه، ایران، ترکیه)، دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف در این کشور در این دور از مذاکرات شرکت کنند.