گروه های مسلح متعدد در لیبی که زمانی برای سرنگونی حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در یک جبهه می جنگیدند٬ اکنون در راستای مرزهای جغرافیایی، قومی و قبیله ای با سلاح های به جا مانده از دوره قذافی قلمروهای قدرت برای خود ایجاد کرده اند.

به گزارش مرورنیوز، به نقل از  روزنامه انگلیسی زبان دیلی میل، گروه های مختلف لیبیایی مقادیر زیادی از سلاح های به جا مانده از حکومت معمر قذافی به غنیمت برده اند. 
برخی از این گروه ها از دولت تحت حمایت سازمان ملل حمایت کرده و برخی دیگر تلاش می کنند در شهرها و مناطق دیگر لیبی اعمال نفوذ کنند.
بخشی از گروه های شبه نظامی لیبی در عملیاتی که از اواسط ماه مه برای بیرون راندن تروریست های داعش از شهر سرت آغاز شده، شرکت داشته اند.
گروه های مصراته بخش مهمی از ائتلاف موسوم به فجر لیبی را تشکیل می دهند که در تابستان 2014 کنترل طرابلس را به دست گرفتند و شبه نظامیان زنتان را که اکنون در شهر خودشان در 170 کیلومتری جنوب شرقی طرابلس مستقر شده اند، بیرون راندند.
فجر لیبی عملا کنترل شهرهای ساحلی حد فاصل مصراته و مرز تونس را در دست دارد. این گروه همچنین به کنترل شهرهای جنوبی نیز ادامه می کند.
قبایل زنتان که تا حد زیادی منزوی شده اند، از خلیفه حفتر که ضد اسلامگرایان است، حمایت می کنند.
دولت موازی لیبی بر شرق این کشور که بخش اعظم ذخایر نفت را در خود جای داده، حکومت می کند. این دولت از جمله پارلمان منتخب لیبی دولت وحدت ملی را به رسمیت نمی شناسد و نفوذ خود را به بخش های وسیعی از جنوب این کشور نیز توسعه داده است. 
این دولت توسط نیروهای مسلح تحت فرماندهی حفتر حمایت می شود. حفتر در ماه سپتامبر ظرف سه روز با شکست دادن نیروهای محافظ تاسیسات نفتی که با دولت وحدت ملی اعلام همبستگی کرده بودند، کنترل تاسیسات هلال نفتی این کشور را به دست گرفت.
در ماه جولای 2014، شبه نظامیان اسلامگرا ارتش ملی لیبی تحت هدایت حفتر را از دومین شهر مهم لیبی یعنی بنغازی بیرون راندند. از آن پس این شبه نظامیان در شهر هم مرز مصر به نام طبرق مستقر شدند.
این نیروها بعدها بنغازی را پس گرفتند اما همچنان با مقاومت شبه نظامیان موسوم به شورای انقلابی بنغازی که ائتلافی از اسلامگرایان ضد حفتر و گروههای تندور است، روبرو هستند.
ارتش ملی لیبی عمدتا از افسران سابق ارتش از شرق لیبی که در آغاز انقلاب 2011 این کشور از حکومت روی گرداندند، تشکیل شده است. این نیرو شامل یگان های هوایی و نیروهای ویژه می شود.
منطقه فزان در جنوب لیبی که دارای میدان های نفتی است بستر مناسبی برای قاچاق به شمار می رود. این منطقه مورد مناقشه چندین گروه قومی و قبلیه ای است.
گروه های مختلف با دولت رقیب متحد هستند، اما هر از گاهی گرایش های آن ها تغییر می کند.
غالبا میان اقلیت توبو متحد با حفتر و قبایل طوارق که عمدتا مناطق هم مرز با الجزایر، نیجر، چاد و سودان را در دست دارند، درگیری رخ می دهد.
قبایل عرب نظیر سبها و کوفرا با مقام های غرب لیبی متحد هستند.
علی کنه یکی از افسران دوره قذافی در ویدیویی که بر روی اینترنت قرار گرفت، وعده داده است که ضمن حفظ بی طرفی نسبت به دو دولت مستقر در غرب و شرق لیبی، امنیت را به مناطق جنوبی این کشور باز می گرداند.
جناح حفتر وی را به تلاش برای تاسیس 'ارتشی موازی' متهم کرده است.