روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی درخصوص نشست اخیر آستانه پایتخت قزاقستان نوشت: روسیه و آمریکا با توجه به عرصه میدانی بر سر سوریه با یکدیگر معامله کردند که بیشترین سود آن به نفع دولت سوریه تمام شد.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه رای الیوم در تحلیل خود به سفر آتی 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه به امریکا در روز چهارشنبه برای دیدار با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی اش در واشنگتن اشاره کرد و به این موضوع پرداخت که وی در این سفر مهمترین
«دستاورد»ی که دیپلماسی روسیه به آن رسید، مبنی بر سند «آستانه4» ،سندی که به موجب آن چهار منطقه «کاهش تنش در سوریه» با ضمانت سه گانه روسیه، ترکیه و ایران ایجاد می شود را ارایه خواهد داد.
این روزنامه تحلیل کرده که این سند گروه های سیاسی سوری که در خارج از این کشور اقامت دارند را به حاشیه رانده و با گروه های نظامی مسلح جایگزین شان کرد که در عرصه میدانی جنگ سوریه حضور دارند و همچنین این گروه های مسلح را رو در روی گروه های «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق و گروه داعش که نام آنها در فهرست گروه های تروریستی درج شده، قرار داده است.
رای الیوم چنین می نویسد که دولت کنونی آمریکا پرونده سوریه را به طور کامل به مسکو تحویل داده و اجازه کامل به روسیه داده تا بر موضوع مبارزه با گروه های تروریستی و از بردن بردن آنها به شکل نهایی رسیدگی کند. در همین راستا لاوروف در مذاکراتش با همتای آمریکایی خود بر آینده یا به عبارتی بهتر بر مرحله بعد از توافقنامه اخیر آستانه و چگونگی مدیریت بحران سوریه تمرکز خواهد کرد.
این روزنامه ادامه می دهد، با توجه به این تفاسیر می توان هماهنگی میان روسیه و آمریکا در آینده، حول و حوش دو مساله اساسی را پیش بینی کرد:
نخست: ارائه حمایت کامل از گروه های مسلحی که در نشست اخیر آستانه حضور داشتند، بخصوص در نبرد آنها علیه گروه های تروریستی در مناطق چهارگانه کاهش تنش و ترکیه حامی بزرگ بیشتر این گروه ها، مسئولیت مدیریت این جنگ در استان های «ادلب»،«حمص»، «حلب» و «درعا» را به عهده می گیرد.
دوم: توافق و هماهنگی میان وزرای خارجه دو کشور بزرگ بر سر چگونگی و زمان ورود به نبرد آزادی «الرقه» برای از بین بردن داعش؛ مهمترین مسئله نیروهایی هستند که این ماموریت را به عهده می گیرند که به احتمال زیاد نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثریت آنها را کردها تشکیل می دهند، باتوجه به اینکه که این نیروها شهر«الطبقه» در مجاورت الرقه را با حمایت زمینی و پوشش هوایی آمریکایی به کنترل خود در آورده اند.
رای الیوم همچنین نوشت: استقبال غیر علنی آمریکا از کنفرانس اخیر آستانه حکایت از آن دارد که عملیات معامله میان دو قدرت بزرگ در خصوص اینکه مناطق امن چهار گانه به روسیه واگذار شود و در مقابل دست آمریکا و هم پیمانان کرد اش در الرقه باز بماند، صورت گرفته است. دولت سوریه برنده این معامله و سند آستانه است زیرا در وهله اول نیروهای ضامن سند آستانه روسیه و ایران هستند که همپیمانان اصلی سوریه در منطقه و در اراضی سوریه بوده و در وهله دوم اینکه گروه های مسلح معارض در اراضی سوریه ماموریت شان در هفته های آینده نه جنگ با ارتش سوریه بلکه جنگ با گروه ها و سازمان های تروریستی در کنار ارتش سوریه است و این تحول بسیار بزرگی است و مساله ای است که هیچ کس تا سه ماه پیش توقع آن را نداشت و در شش سال گذشته از عمر بحران نیز هیچ کس آن را پیش بینی نمی کرد.
این روزها هیچ کس درباره مذاکرات ژنو یا هیأت های سوری سیاسی شرکت کننده در آن از جمله هیأت عالی مذاکرات که مقر آن ریاض است یا ائتلاف مخالفان سوری در خارج که مقر آن در شهر استانبول ترکیه است حرفی به زبان نمی آورد.
روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم ادامه داد که امروز گروه ها و هیأت های سیاسی معارض سوری به حاشیه رانده شدند و فردا نوبت به گروه های مسلح در عرصه زمینی می رسد اگر همه چیز بر اساس سناریوی روسیه، ایران و ترکیه که در اتاق های بسته آستانه بر سر آن توافق شده، پیش برود، همان چیزی که حالت آسودگی خیالی را که بر چهره «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته(دوشنبه) در دمشق، نقش بسته بود را تفسیر می کند.
در حال حاضر هر فردی فکر کند که روسیه و آمریکا بر سر پرونده سوریه اختلاف دارند در توهم به سر می برد؛ بهترین دلیل در این زمینه سکوت ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی و عربی و امپراتوری های رسانه ای آنها درباره پرونده حمله شیمیایی به 'خان شیخون' است.