صدراعظم آلمان روز سه شنبه گفت که برلین به ترک های مقیم این کشور اجازه نخواهد داد در همه پرسی در باره ازسرگیری مجازات اعدام در ترکیه، شرکت کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از برلین، آلمان ماه گذشته (آوریل) به شهروندان ترکیه اجازه داد در همه پرسی در باره گسترش یافتن اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور، شرکت کنند.
اما بسیاری از مقام ها و مسئولان ایالت های آلمان از برگزاری گردهمایی های انتخاباتی به نفع این طرح جلوگیری کردند که گفته اردوغان در تشبیه آنان به نازی ها، موجب بروز اختلاف دیپلماتیک میان آنکارا و برلین شد.
مرکل که در انتخابات سپتامبر آینده برای دستیابی به مقام صدراعظمی آلمان برای چهارمین دور متوالی تلاش می کند، گفته است: اروپا به رغم نگرانی ها در باره تحکیم قدرت اردوغان و بازداشت های گسترده از هنگام کودتای شکست خورده ژوئن گذشته، نباید ترکیه را از خود براند.
اما وی، نظر سخنگوی خود را که هفته پیش گفته بود: آلمان به کنسولگری ها و سفارتخانه ترکیه در آلمان اجازه استقرار صندوق های رای گیری در باره از سرگیری مجازات اعدام در ترکیه را نخواهد داد، تائید کرد.
اجرای این مجازات در همه کشورهای اروپایی به استثنای ترکیه، ممنوع است. مرکل به شبکه خبری دبلیو دی آر گفت: ما معمولا به پرسش های فرضی پاسخ نمی دهیم، اما با توجه به مطرح شدن این موضوع در ترکیه، متاسفانه آنقدرها هم فرضی نیست.
وی افزود: من تصور می کنم بیان این نکته مهم است که ما نمی توانیم در خاک آلمان اجازه رای گیری در باره موضوعی مانند مجازات اعدام را بدهیم که کاملا با آن مخالف هستیم.
ترکیه در سال 2004 در راستای تحرک برای عضویت در اتحادیه اروپا، اجرای مجازات اعدام را لغو کرد.
اردوغان گفته است در صورت ارایه طرحی در این باره در پارلمان یا تائید آن در همه پرسی، آن را تصویب خواهد کرد.
سفارتخانه ها و کنسولگری ها بر اساس پیمان 1961 وین از امتیازهای ویژه ای در این باره برخوردار هستند و ترکیه به شدت علاقه دارد که برای دستیابی به آرای یک میلیون و 500 هزار شهروند ترک مقیم خارج، در مکان های دیپلماتیک مربوط به خود، همه پرسی برگزار کند.