به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، گروهک‌های تروریستی خصوصاً جیش الاسلام، جبهه النصره و فیلق الرحمن در چهار منطقه ادلب، حمص، غوطه شرقی و قنیطره حضور دارند و متمایل به پایداری در طرح مناطق امن نیستند.

به گزارش مرور نیوز، «حسن هانی‌­زاده»، کارشناس غرب آسیا، در خصوص توافق ایران، روسیه و ترکیه درباره ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه، با اشاره به اینکه جیش الاسلام، جبهه النصره و فیلق الرحمن در این طرح کارشکنی می­‌کنند، بیان داشت: توافق آستانه که به توافق کاهش تنش یا طرح مناطق کاهش تنش سوریه در چهار منطقه شامل ادلب، حمص، غوطه شرقی و قنیطره تعریف شده، دستاورد مناسبی است؛ مشروط بر اینکه اهرم‌های اجرایی این طرح نیز تعریف شود.

وی با توجه به اینکه این طرح از سوی روسیه ارائه شده، افزود: گرچه برخی از گروهک‌های شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه ملاحظات شدیدی نسبت به این طرح داشتند؛ اما روسیه این طرح را با هدف جداسازی گروهک‌های تروریستی و تقسیم‌بندی آن‌ها به دو بخش تندرو و معتدل ارائه داد. جمهوری اسلامی ایران نیز به‌ عنوان یکی از کشورهای تضمین‌کننده طرح در کنار ترکیه، آن را به‌ منظور کاملاً اسلامی و انسانی امضا کرد.

کارشناس غرب آسیا با توجه به تجربه ناموفق برقراری آتش‌بس در سوریه اشاره داشت: «استفان دی میستورا» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه در گذشته ناظر بر برقراری آتش‌بسی پایدار در سوریه بود. به نظر می‌رسد طرح اخیر روسیه پایدار نماند؛ زیرا هیچ‌یک از گروهک‌های تروریستی مایل نیستند که به یک توافق سیاسی با دولت سوریه برسند.

وی با اشاره به احتمال عدم پایداری آتش‌بس گفت: گروهک‌های تروریستی خصوصاً جیش الاسلام و جبهه النصره و فیلق الرحمن در چهار منطقه ادلب، حمص، غوطه شرقی و قنیطره حضور دارند و متمایل به پایداری در طرح مناطق کاهش تنش نیستند؛ در نتیجه ممکن است این طرح نیز در آینده متزلزل شود و مانند طرح‌های گذشته شکست بخورد.

هانی­‌زاده در پاسخ به این پرسش که «رویکرد جبهه مخالف نظام سوریه به طرح مناطق کاهش تنش چیست؟ آیا ممکن است آن‌ها سوءاستفاده‌هایی از این طرح داشته باشند؟» بیان داشت: آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر، رژیم صهیونیستی و فرانسه در این امر دخیل هستند. آمریکا، عربستان و قطر از آنجایی‌ که از گردونه مذاکرات آستانه خارج شده‌اند و نتوانسته‌اند در این مذاکرات شرکت داشته باشند؛ لذا قطعاً در رهگذر اجرایی کردن این طرح کارشکنی خواهند کرد و اجازه نخواهند داد طرح روسیه عملیاتی شود.