کره شمالی اعلام کرد تلاش نافرجام نهادهای اطلاعاتی آمریکا و کرۀ جنوبی برای ترور کیم جونگ اون، رهبر این کشور، نوعی اعلام جنگ است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پرس تی وی، کرۀ شمالی می‌گوید تلاش نافرجام آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و کرۀ جنوبی برای ترور کیم جونگ اون، رهبر این کشور، نوعی اعلام جنگ است.

نمایندگی دائم کرۀ شمالی در سازمان ملل، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد، بر عزم راسخ پیونگ‌یانگ برای «شناسایی و نابودی هر یک از تروریست‌های سیا و سرویس اطلاعاتی کره جنوبی» تأکید کرده است.

کرۀ شمالی در این بیانیه از همۀ کشورهای عضو سازمان ملل خواست از تلاش‌های پیونگ‌یانگ حمایت کنند.

به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و دستگاه‌های اطلاعاتی کره جنوبی در جریان جشن‌های پیونگ‌یانگ، «توطئه کثیفی» را برای ترور کیم جونگ اون با استفاده از «مواد بیوشیمیایی» طراحی کرده‌اند.

در گزارشی که دوشنبه (18 اردیبهشت 96) خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرد، آمده است ارتش کره شمالی «بی‌رحمانه تروریست‌ها را نابود خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، سازمان‌های اطلاعاتی به یک مأمور خود که تبعۀ کرۀ شمالی بوده است، 40 هزار دلار پرداخت کردند تا با مواد میکروبی و شیمیایی رهبر این کشور را ترور کند.

ری بیونگ هو، رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور، گفته است مظنون «فرد بسیار مهمی بوده» و اینکه کره شمالی تاکنون بیش از 80 تلاش برای سوءقصد به جان رهبر کشور را خنثی کرده است.

آخرین مورد از سوءقصد به جان رهبر کره شمالی یک روز پس ‌از آن روی داد که پیونگ‌یانگ اعلام کرد یک شهروند دیگر امریکایی به اتهام اقدام علیه حاکمیت این کشور بازداشت شده است.

این چهارمین تبعه آمریکایی بود که در چند هفتۀ گذشته از سوی پیونگ‌یانگ بازداشت ‌شد.

آمریکا و کره شمالی در حال حاضر هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند. این در حالی است که بازداشت اخیر چند تبعۀ آمریکایی به آتش خصومت میان دو کشور که به علت حضور نظامیان آمریکایی در شبه ‌جزیرۀ کره و همچنین آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ تیره شده بود، دامن زده است.

ارتش امریکا یک گروه ضربت را به‌منظور برگزاری مانورهای نظامی با ژاپن و کره جنوبی به شبه ‌جزیره کره اعزام کرده است.

پیونگ‌یانگ نیز در واکنش به این حرکت، با اجرای آزمایش موشکی به آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش درباره هرگونه تهاجمی هشدار داده است.