چهارمین نیروگاه هسته ای پاکستان با ظرفیت تولید 340 مگاوات برق فعالیت خود را آغاز کرده تا ظرفیت تولید برق هسته ای در این کشور، به بیش از یک هزار مگاوات افزایش یابد.

به گزارش مرورنیوز، رسانه های رسمی دولت پاکستان به نقل از مسوولان سازمان انرژی اتمی این کشور، این نیروگاه جدید که در واقع فاز سوم مجتمع نیروگاه هسته ای 'چشمه' است، هم اکنون در مرحله آزمایشی است و در منطقه 'میانوالی' در ایالت پنجاب واقع شده است.
به گفته مسوولان سازمان انرژی اتمی پاکستان، این نیروگاه پس از گذراندن مراحل آزمایشی خود، در ماه دسامبر سال جاری (حدود دو ماه دیگر) با ظرفیت کامل 340 مگاوارت به شبکه توزیع برق پاکستان می پیوندد.
انصار پرویز رئیس سازمان انرژی اتمی پاکستان، چندی پیش اظهار امیدواری کرده بود که با اجرای طرح های توسعه و ایجاد نیروگاه های جدید هسته ای در این کشور، میزان برق هسته ای پاکستان تا سال 2050 به 40 هزار مگاوات افزایش یابد.
انصار پرویز با اشاره به برنامه های بلند مدت پاکستان در زمینه تولید برق هسته ای با هدف جبران کمبود برق این کشور گفت: بعد از سال 2021، تقریبا هرسال عملیات ساخت یک نیروگاه هسته ای در پاکستان آغاز خواهد شد (در مجموع چهار نیروگاه هسته ای جدید) تا بتوانیم به نقطه هدف برسیم. 
وی گفته است که پاکستان برای غلبه بر بحران شدید کمبود انرژی، پاسخگویی به نیاز روز افزون کشور به برق و کمک به اقتصاد کشور نیاز به احداث نیروگاه های جدید اتمی دارد. 
پاکستان هم اکنون چهار نیروگاه هسته ای فعال (نیروگاه 'چشمه' فاز یک با ظرفیت 300 مگاوات، فاز دو با ظرفیت 300 مگاوات و فاز سه با ظرفیت 340 مگاوات و نیروگاه هسته ای 'کانوب' با ظرفیت 90 مگاوات) دارد اما این نیروگاه های نسبتا قدیمی، از ظرفیت تولید بالایی برخوردار نیستند. 
این کشور قراردادهای زیادی با چین امضا کرده است که بخشی از آن مربوط به احداث نیروگاه های هسته ای است. 
پاکستان با کمبود شدید انرژی روبرو است و سعی دارد تا از هر طریق ممکن، این بحران را کاهش دهد. 
افزایش واردات برق از ایران و تلاش برای اجرای طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان و وارد کردن گاز طبیعی از ایران، از جمله مهم ترین طرح های پاکستان برای جبران کمبود انرژی در این کشور است.