کارشناس اقتصادی قرقیز گفت: همایش بین‌المللی «یک کمربند، یک راه» نه فقط پروژه همگرایی اقتصادی بلکه عامل نزدیک شدن تمدن‎ها و فرهنگ‌ها است.

به گزارش مرور نیوز، «الماس‌بیگ آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان برای شرکت در همایش بین‌المللی «یک کمربند، یک راه» در «پکن» به سر ‌می‌برد.

«تالانت سولتاناف» مدیر سابق انستیتوی ملی تحقیقات راهبردی قرقیزستان با اشاره به همایش بین‌المللی «یک کمربند، یک راه»، گفت: امروزه با حمایت چین پروژه‌های مختلفی در حوزه انرژی در منطقه در اجرا است.

وی ادامه داد: زمان تحقق پروژه‌های زیرساختی با استفاده از فناوری‌های جدید فرا رسیده و نباید به توسعه راه آهن محدود شد امروزه چین در حوزه فناوری‌های اینترنتی جایگاه اول را دارد.

«کانیبک ایمانالی‌اف» نماینده پارلمان و عضو کمیته امور بین‌المللی قرقیزستان تصریح کرد: همایش بین‌المللی «یک کمربند، یک راه» بسیار مهم می‌باشد زیرا پروژه راه ابریشم نه فقط پروژه همگرایی اقتصادی بلکه عامل نزدیک شدن تمدن‎ها و فرهنگ‌ها است.

پروژه‌های چینی-قرقیزی

ساخت راه‌آهن قرقیزستان-چین-ازبکستان به پیشبرد راه ابریشم مساعدت می‌کند.

با وجود اینکه ساخت راه آهن از سال‌ 2000 مطرح شده اما این پروژه تا به حال محقق نشده است.

بعد از روی کار آمدن آتامبایف در سال 2011 وی ابتکار ساخت راه آهن تاجیکستان-قرقیزستان-قزاقستان-روسیه را مطرح کرد اما هیچ کدام از کشورها از این طرح حمایت نکردند.

اما آتامبایف از پروژه ساخت راه آهن قرقیزستان-چین-ازبکستان حمایت می‌کند.

با انتخاب رئیس جمهور جدید ازبکستان مذاکرات بر سر این مسئله از سر گرفته شد.

«سارانبای جین بیک اف» نخست وزیر قرقیزستان در ماه گذشته در گزارش سالانه خود در پارلمان این کشور گفت: گروه‌های کاری متشکل از نمایندگان 3 کشور، 3 نشست مشترک را برگزار کردند اما اختلافات موجود حل نشدند.

«ادیل بایسالاف» فعال اجتماعی قرقیز با اشاره به این پروژه اظهار داشت: اگر این پروژه تحقق می‌یافت برای قرقیزستان سود بزرگی را به ارمغان می‌آورد اما متأسفانه این پروژه هنوز اجرا نشده است.

وی ادامه داد: چین در پروژه‌های دیگری نیز سرمایه گذاری می‌کند مثلا این کشور در قرقیزستان 2 پالایشگاه ساخته است.

چین یکی از همکاران تجاری اصلی قرقیزستان است، طبق آمارهای رسمی حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم پکن در «بیشکک» طی 25 سال برقراری روابط دیپلماتیک 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است.

در حال حاضر پکن به قرقیزستان در بازسازی راه‌های راهبردی در داخل کشور و تحقق تعدادی از پروژه‌های انرژی و صنعتی کمک می‌کند.

گفتنی است که فردا، 26 اردیبهشت دیدار دوجانبه‌ای بین سران قرقیزستان و چین برگزار می‌شود.

پروژه «یک کمربند، یک راه» به عنوان بستر 2 پروژه «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی قرن 21» به وجود آمد.

شی جین پینگ این طرح را در سال 2013 در چارچوب نشست سازمان همکاری شانگهای در بیشکک اعلام کرد.

این بستر برای تقویت ارتباطات اقتصادی چین با کشورهایی که در مسیر راه ابریشم قرار دارند تسهیلاتی را ایجاد می‌کند.

دولت چین برای اجرای این طرح قصد سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در 3 سال آینده را دارد.