رئیس بخش هوانوردی وزارت صنایع روسیه اعلام کرد که پیش از این کشورش بالگردهایی را از طریق سازمان ملل به افغانستان تحویل داده بود اما طرح جدیدی در این زمینه ندارد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از «اسپوتنیک»، «سرگئی ایملیانوف» رئیس بخش هوانوردی وزارت صنایع روسیه گفت که مسکو طرحی برای تحویل بالگردهای جدید از طریق سازمان به افغانستان ندارد.

به گفته وی، در گذشته بالگردهای می-17 از طریق سازمان ملل به افغانستان تحویل شده بود، اما روسیه برنامه جدیدی درباره تحویل بالگرد جدید ندارد.

بر اساس گزارش‌ها از سال 2011 تا 2013 روسیه بالگردهایی را به افغانستان تحویل داد.

سال 2013 نیز آمریکا قراردادی را با روسیه برای تحویل 30 بالگرد روسی به افغانستان امضا کرد.

منابع گفته بودند که ارزش این قرارداد 554 میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که اوایل سال گذشته شرکت «روزوبورن اکسپورت» تولید کننده بالگردهای روسی در پی تحریم آمریکا، قرارداد پشتیبانی از بالگردهای خریداری شده برای افغانستان را به تعلیق درآورد.

«آناتولی ایسایکین» رئیس شرکت روزوبورن اکسپورت» در مسکو به خبرنگاران گفته بود با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت روسی بسیاری از قراردادهای این شرکت به ویژه برای پشتیبانی و تعمیرات 63 بالگرد فروخته شده به افغانستان به حالت تعلیق درآمده است.

رئیس شرکت روسی تاکید کرد که برای حل مشکل باید کشور افغانستان طی یک قرارداد تجاری مستقیم این تجهیزات نظامی را خریداری کند و یا به عنوان دریافت کمک نظامی از طریق وزارت دفاع روسیه اقدام کند.

پیش از این، «زمیر کابلوف» نماینده روسیه در افغانستان نیز اعلام کرده بود که در پی درخواست اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عدم همکاری آمریکا برای تهیه بالگرد، مسکو قصد دارد تا در همکاری با افغانستان تعدادی بالگرد را در اختیار این کشور قرار دهد.

همچنین ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که پیمان امنیتی «کابل - واشنگتن» نمی‌تواند مانعی برای کمک‌های نظامی دیگر کشورها به افغانستان شود زیرا این کشور مستقل است.

با این حال، حدود چهار ماه قبل پنتاگون به کنگره آمریکا اعلام کرد که خرید بالگردهای روسی برای افغانستان را متوقف کرده و به جای آنها بالگردهای آمریکایی در اختیار این کشور قرار می‌دهد.