سرویس بین الملل- نیروهای ارتش عراق اعم از هوایی و زمینی و یگان های ویژه ضد تروریسم تحت یک فرمان دومین روز عملیات گسترده آزاد سازی موصل را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های عراق، نیروهای مسلح این کشور طی 48 ساعت گذشته موفق شدند چندین روستا و منطقه مهم موصل را از لوث وجود عناصر تروریستی مورد حمایت عربستان آزاد کنند.
نیروهای عراقی با هماهنگی بی سابقه در حالی دومین روز عملیات موصل را پشت سر می گذارند که در پیشروی های خود نه تنها گروه تروریستی داعش که همه را غافلگیر کردند، به طوری که در کمتر از 48 ساعت، بیش از 20 روستا،3 بخش و یک مرکز شهر را به تصرف خود در آوردند.

روز دوم عملیات آزاد سازی موصل با تحرک گسترده نیروهای ارتش عراق در محور الکویر واقع در جنوب شرقی موصل و حملات گسترده انتحاری داعش همراه بود و درگیری های سنگینی در این مناطق رخ داد، اما با شکست تدابیر داعش، نیروهای عراقی موفق شدند بیش از 20 روستا و 3 بخش را آزاد کرده و وارد منطقه قره قوش در مرکز شهر الحمدانیه شوند.

غیاث سورچی مسوول بخش رسانه ای اتحادیه میهنی کردستان عراق در موصل در گزارشی از پیشروی های نیروهای مشترک عراقی در اربیل گفت: پیشروی ها بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده ادامه دارد و گروه تروریستی و تکفیری داعش نیز در روز دوم نبرد، تنها از تاکتیک حملات انتحاری بهره گرفت.

وی در ادامه افزود: در این حملات داعش با استفاده از تانکرهای پر از مواد منفجره، موتورهای بمب گذاری شده و افراد انتحاری تلاش دارد روند پیشروی ها را کند، ولی نیروهای عراقی با شناخت و تجربه کافی از تاکتیک های دفاعی داعش موفق شدند با خسارت کمی به مسیر رو به جلو خود ادامه دهند.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، تاکتیک داعش در روستاها مبتنی بر انجام حملات انتحاری بوده و با نزدیک شدن به موصل، شاهد تشدید درگیری های رودررو خواهیم بود.

این کارشناسان بر این اعتقاد هستند که در روستاهای با جمعیت اندک داعشی ها امکان درگیر شدن گسترده را ندارند چون براحتی مورد هدف قرار می گیرند، ولی با رسیدن به بخش ها و مراکز بزرگتر باید شاهد نبردهای خیابانی باشیم. 

به گفته این مقام کرد عراقی، هماهنگی بسیار خوبی بین نیروهای عراقی از جمله ارتش عراق، نیروهای مردمی، پیشمرگه و عشایر وجود دارد و در تمامی محورها این نیروها نقش پشتیبانی از همدیگر را به خوبی ایفا می کنند.

به گفته مسوول بخش رسانه ای اتحادیه میهنی کردستان عراق در موصل، در تمامی محورها هرکجا نیروهای ارتش عراق در حالت هجومی بوده اند نیروهای پیشمرگه و مردمی در نقش حمایتی از آنها وارد عمل شده اند و شاهد هماهنگی بی سابقه نیروهای عراقی در چند سال گذشته برای از بین بردن داعش هستیم.

وی اضافه کرد: نیروهای داعش راهی جز مرگ پیش رو ندارند و طی دو روز عملیات ، تمامی حملات داعشی ها با مرگ آنها خاتمه یافته است و تاکنون بیشتر نیروهای به هلاکت رسیده داعشی از اعضای عراقی این گروه هستند و کمتر شاهد حضور نیروهای خارجی در درگیری ها بوده ایم.

به گفته اسامه دلیمی یکی از فرماندهان لشگر 15 ارتش عراق، داعش این زنان را مجبور کرده است که اگر هویت غیر عراقی دارند، به کشورهایشان بازگردند و اگر هم عراقی هستند به آفریقا برای ادامه جهاد نکاح کوچ کنند.

این افسر عراقی افزود: در صورتی که این زنان بخواهند به میان خانواده های خویش در عراق برگردند اجازه بازگرداندن فرزندانشان را ندارند و باید بدون فرزندانشان به میان خانواده های خویش بازگردند.

این مقام نظامی ارتش عراق تاکید کرد، بیش از 5 هزار زن در داخل موصل وجود دارند که شوهرانشان کشته شده و اکنون نیز در مسیر نامعلومی قرار داده می شوند. 

ارتش عراق از روز دوشنبه به دستور حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق عملیات گسترده خود را برای کنترل شهر موصل به عنوان دومین شهر بزرگ عراق آغاز کرد.

براساس برنامه های اعلام شده نیروهای عمل کننده در تلاش هستند از 6 محور محاصره موصل را تکمیل کنند و سپس وارد شهر شوند.