حیدر العبادی نخست وزیر عراق در ساعات اولیه دوشنبه 26 مهر فرمان آغاز عملیات آزادسازی موصل را صادر کرد که در پی آن 60 هزار نیروی ارتش، پلیس، پیشمرگه، الحشد الشعبی و نیروهای عشایر عملیات آزاد سازی موصل را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرورنیوز به نقل از پایگاه خبری السومریه عراق عملیات آزادسازی موصل که با موفقیت چشمگیری همراه بوده است وارد روز سوم خود شده است.

در ادامه عملیات آزادسازی موصل و در روز سوم این عملیات شاکر جودت فرمانده پلیس عراق از آزاد سازی 352 کیلومتر مربع در حومه جنوبی موصل خبر داد و تاکید کرد که نیروهای عراقی طبق برنامه از پیش تعیین شده به سمت اهداف مدنظر در حال حرکت هستند.

همچنین روستای کانی حرامیه در جنوب شرقی موصل نیز از اشغال تروریست های تکفیری داعش آزاد شد.

یگان ضربتی عراق نیز در حال پاکسازی جاده بغداد موصل از تله های انفجاری است.

شهروندان شهر موصل در ادامه حملات خود علیه تروریست های داعش در این شهر به یک خودروی حامل تروریست ها حمله و سه تروریست را به هلاکت رساندند.

گزارش های رسیده حاکی از به هلاکت رسیدن وعد یونس والی خودخوانده نینوا به همراه 32 تروریست دیگر در حملات هوایی ارتش عراق می باشد.

در ادامه عملیات آزادسازی در محور حمدانیه در شرق موصل نیز 25 تروریست داعشی از پای درآمدند.

ارتش سوریه نیز در جریان عملیات آزادسازی موصل ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش را متهم به برنامه ریزی برای انتقال تروریست های داعشی از موصل به خاک سوریه کرده است.

نیروهای عراقی نیز در ادامه عملیات اغلب مناطق شرق موصل موسوم به قراقوش را که پیش از حمله عناصر داعش محل زندگی بیش از 50 هزار مسیحی عراق بود را آزاد کردند.

برخی از مقامات امنیتی آمریکا نیز اعلام کردند که ممکن است داعش برای حفظ موصل متوسل به حملات شیمیایی علیه مردم و نیروهای امنیتی عراق شود.

پیتر کوک سخنگوی پنتاگون نیز از حضور نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی موصل خبر داد.