حدود نیم قرن پیش مجلس اعلای شیعیان لبنان تأسیس و طی انتخاباتی در 22 مه 1969 «امام موسی صدر»‌ به ریاست این مجلس انتخاب شد.

به گزارش مرور نیوز، نیم قرن پیش در لبنان، طایفه اهل تسنن دارای مجلسی به نام «دار الفتوی» بودند که رهبری آن را «شیخ حسن خالد» به عهده داشت و طایفه دروزی‌ها برای خود مرکز قانونی داشتند و رهبری به نام «شیخ العقل» از حقوق آنان پاسداری می‌کرد و یک نفر مسیحی به نام «خُریش» نیز امور مسیحیان مارونی را رهبری می‌کرد و همین‌طور طایفه‌های دیگر...

در این میان تنها شیعیان فاقد تشکیلات و مرکزیتی قانونی بودند و این باعث شده بود حتی از حقوق بسیار ناچیزی که بر اساس قانون طایفگی به آنان تعلق می‌گرفت محروم بمانند و حقشان همچنان پایمال بشود. بنابراین امام موسی صدر پا به میدان گذاشت.

با وجود کارشکنی‌ها و مخالفت‌های گوناگون، سرانجام تلاش‌های امام صدر به نتیجه رسید و نمایندگان شیعیان در مجلس شورای لبنان، به پیشنهاد وی یک طرح قانونی را تقدیم مجلس کردند که این طرح در 1969 به تصویب مجلس و امضای رئیس جمهوری لبنان رسید.

بر اساس این طرح قانونی، شیعیان اجازه داشتند که مجلسی را به نام «المجلس الاسلامی الشیعی الاعلی» برای دفاع از حقوق حقه خود تأسیس کنند. پس از گذراندن مراحل قانونی، مجلس اعلای شیعیان در لبنان (با انتخاب یک هیئت شرعی 9 نفره از علمای بزرگ شیعه و یک هیئت اجرایی 12 نفره) به طور رسمی و قانونی شرع به فعالیت کرد.

در این میان مجلس اعلا احتیاج مبرم به یک رئیس مقتدر، با هوش و دارای کمالات معنوی، علمی، سیاسی و اجتماعی داشت که جز خود سید موسی شخص دیگری چنین اوصاف را در خود جمع نکرده بود. بی‌درنگ طی یک نشست جدی و با شرکت تمام اعضای هیأت شرعی و اجرایی مجلس، روز جمعه 6 ربیع‌الاول 1389قمری (۲۲ مه ۱۹۶۹) وی به عنوان نخستین رئیس مجلس اعلای شیعیان انتخاب شد.

بر اساس قانون تصویب شده در مجلس شورای لبنان، مدت این ریاست 6 سال تعیین شده بود، ولی چهار سال بعد به اتفاق آرای هیأت رئیسه مجلس اعلا، مدت ریاست تغییر یافت و تا سن 65 سالگی امام موسی صدر، این ریاست به وی واگذار شد.

محمدمهدی شمس‌الدین، عبدالامیر قبلان، صبری حماده، ریاض طه، سلیمان یحفوفی و رضا فرحات از جمله رؤسای دیگر این مجلس پس از امام موسی صدر به شمار می‌روند.

در ادامه تصاویری از حضور امام موسی صدر در مجلس اعلای شیعیان لبنان مشاهده می‌شود:

آغاز ریاست امام موسی صدر بر مجلس اعلای شیعیان لبنان + تصاویر
سخنرانی امام موسی صدر در مراسم افتتاح مجلس اعلای شیعیان

آغاز ریاست امام موسی صدر بر مجلس اعلای شیعیان لبنان + تصاویر
دیدار عشایر بعلبک با امام موسی صدر در مجلس اعلای شیعیان

آغاز ریاست امام موسی صدر بر مجلس اعلای شیعیان لبنان + تصاویر
سخنرانی امام موسی صدر در حضور نمایندگان عالی رتبه طوایف در مجلس