حزب سوسیال دموکرات و سبز آلمان سخنرانی ترامپ در ریاض را غیر قابل اعتماد دانسته و آن را جوابگوی مسائل روز خاورمیانه ندانستند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، سیاستمداران بلند پایه عرصه سیاست خارجی آلمان سخنرانی ترامپ در ریاض درباره اسلام و تروریسم را غیر قابل اعتماد دانستند.

"رالف موتسنیش"، معاون رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره به روزنامه "دی ولت" گفت که سخنرانی ترامپ در عربستان سعودی درباره مبارزه با تروریسم جوابگوی مسائل روز نیست. با توجه به انتقادات کلی ترامپ به اسلام و با نگاهی به دستور اجرایی وی علیه مسلمانان و مبارزات انتخاباتی اش، بسیاری از اظهارات وی در سخنرانی غیر قابل اعتماد و بعضا غیر قابل تحمل به نظر می رسد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد که البته این درست است که ترامپ این بار بین اسلام از یک طرف و عاملان خشونت اسلامی و تروریسم به عنوان یک عمل مجرمانه از طرف دیگر تفاوت قائل شده است.

وی افزود: اما رئیس جمهور آمریکا زمینه های اجتماعی تروریسم و تشدید اوضاع به دلیل حمله آمریکا در عراق را ناچیز شمرد. در هر صورت تمایز قائل شدن بین خوب و بد از طرف ترامپ یک مقوله سیاسی نبوده و بیشتر تکرار تصاویر تاریخی گذشته است.

این سیاستمدار بلند پایه حزب سوسیال دموکرات در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که علاوه بر این ترامپ در این سخنرانی با توجه به جنگ ها در سوریه، عراق و لیبی و همچنین فقدان یک پیمان صلح بین فلسطین و اسرائیل چالش های واقعی بین المللی را از نظر دور داشت.

وی همچنین درباره معامله تسلیحاتی 98 میلیارد یورویی ترامپ با عربستان در سفر خاوریمانه ای اش هم گفت: آنچه که شبه جزیره عربستان به آن نیاز دارد سلاح بیشتر نیست بلکه یک سیستم امنیتی منطقه ای کارآمد بر اساس قراردادها و اعتماد است.

امید نوری پور، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان نیز درباره سخنرانی ترامپ گفت: رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود برای اولین بار تلاش کرد بین ادیان شکاف و فاصله نیندازد بلکه بین تروریسم و آزادی حد و مرز قرار دهد. اما مسئله این است که این نگرش همچنین باید در کشور خودش وجود داشته باشد. بنابراین متاسفانه سخنان وی غیر قابل اعتماد است.

وی همچنین معامله تسلیحاتی بزرگ آمریکا با عربستان را یک سیگنال قدرتمندانه برای تشدید اوضاع ارزیابی کرد.