تبلیغات گروه تروریستی تکفیری داعش و رسانه های منطقه ای حامی این گروه ، آنقدر سنگین بود که اهالی مناطق غرب موصل تصور می کردند که با ورود نیروهای آزادی بخش و مردمی (الشحدالشعبی) قتل عام خواهند شد.

به گزارش مرور نیوز، آنان می گویند: وقتی با نیروهای الحشدالشعبی روبه رو شدیم، باورمان نمی شد، آنها ما را در آغوش گرفتند و اشک می ریختند و هرچه داشتند در اختیار ما قرار دادند و در انتقال بار و بچه ها به ما کمک کردند.
به گزارش مرور نیوز، از منطقه عملیاتی، در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته، صف بزرگ خودروهای سنگین، انواع وانت و کامیونت و سواری های شخصی در طول جاده تل عبطه به سمت القیاره در جنوب موصل، حکایت گر فرار ده ها هزار تن از شهروندان عراقی از چنگ داعش بود.
به گزارش مرور نیوز، در جریان پوشش میدانی عملیات آزادسازی القیروان، شاهد تخلیه هزاران تن از اهالی روستاها و بخش های مناطق شمال غرب عراق در غرب استان نینوا با کمک نیروهای الحشدالشعبی بودند.
این خانواده ها عمدتا از القیروان و روستاهای تل بنات، تل قصف و نیز روستاهای دشت جنوبی سنجار بودند که وسایل و لوازم ضروری را بار کامیون ها کرده و راهی نقاط امن تر در جنوب منطقه شده بودند.
آوارگان مناطق شمال غرب نینوا می گفتند که ساعاتی زیر آتش دو طرف قرار داشتند، اما با احتیاط های بعمل آمده از سوی نیروهای الحشدالشعبی توانستند منطقه درگیری را ترک کنند.
پیرمرد حدود 65 ساله اهل تل بنات در این باره گفت: آنقدر درباره الحشدالشعبی ادعاهای هولناکی شنیده بودیم که نمی دانستیم چه بر سرمان خواهد آمد؟! ، اما حالا...
وی به خبرنگارانی که از او درباره برخورد نیروها با خانواده ها سوال کرده بودند، گفت، نیروهای الحشدالشعبی آغوش خود را به روی ما گشودند و ما تازه فهمیدیم که چقدر دروغ شنیده ایم.
پیرمرد که خانواده اش را به همراه مقادیری لوازم به سمت تل عبطه منتقل می کرد، گفت: رسانه ها، برخی سیاستمداران و دشمنان عراق، آنقدر ما را از الحشدالشعبی ترسانده بودند که تصور می کردیم، آنها سرهای ما را خواهند برید و تیربارانمان خواهند کرد، اما جز خوبی و محبت از آنان چیزی ندیدیم.
وی گفت: 'برخورد این نیروها بسیار انسانی بود و من نمی خواهم اغراق کرده باشم، بلکه می خواهم واقعیت را گفته باشم.'
پیرزنی اهل روستای 'کوجو' در حوالی القیروان نیز از نیروهای الحشدالشعبی تشکر می کرد و گفت در وسط معرکه بودیم، آنها نجاتمان دادند.
یکی دیگر از آوارگان غرب موصل می گفت، یک روحانی از نیروهای الحشدالشعبی در آغاز درگیری ها برای انتقال ما خود را به خطر انداخت و با اشک از ما استقبال کرد.
یکی از مسئولان امنیتی الحشدالشعبی در منطقه عملیاتی نیز گفت: به دستور فرماندهی الحشدالشعبی و تحت نظر ابومهدی المهندس جانشین این تشکیلات و تاکید دولت عراق، تمام تلاش های خود را برای نجات غیرنظامیان بکار می گیریم و هر آنچه داشته باشیم در اختیارشان قرار می دهیم تا به مکان های از پیش تعیین شده که عمدتا در شمال استان صلاح الدین و جنوب موصل واقع است، انتقال یابند.
وی میزان تبلیغات بر ضد نیروهای الحشدالشعبی را به حدی دانست که به گفته وی 'بسیاری از اهالی منطقه تصور می کردند در صورت ورود نیروهای ما قتل عام خواهند شد'!
درجریان عملیات آزادسازی موصل و استان نینوا تاکنون بیش از 500 هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده و در اردوگاه های پیش بینی شده در شهرهای حمام العیل، القیاره و شمال استان صلاح الدین اسکان یافتند که تعداد زیادی از آنان پس ازپاکسازی شهرها و روستاهایشان به خانه های خود بازگشته اند.
عملیات آزادسازی استان نینوا همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش های دریافتی، نیروهای الحشدالشعبی به سمت شهر مرزی البعاج در نوار مرزی سوریه در حرکت هستند.