وزیر امور خارجه آلمان به تصمیات ناتو برای پیوستن به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش انتقاد وارد کرد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، "زیگمار گابریل"، وزیر امو خارجه آلمان در واکنش به تصمیمات ناتو برای اینکه رسما به ائتلاف بین المللی ضد داعش بپیوندد گفت: مشارکت مستقیم در این عملیت نباید وجود داشته باشد.

به این ترتیب گابریل در آستانه برگزاری نشست ناتو در بروکسل قاطعانه با مشارکت این ائتلاف نظامی در عملیات مبارزه با داعش مخالفت کرده و گفت: عملیات جنگی وظیفه ناتو نیست. ناتو یک ائتلاف دفاعی است.

گابریل از اینکه ناتو بخشی از ائتلاف بین الملی در مبارزه با داعش با مشارکت بیش از 60 کشور باشد را البته حمایت کرده و گفت: همه 28 عضو ناتو بخشی از ائتلاف ضد داعش هستند و به همین دلیل این تقریبا غیر منطقی است که این ائتلاف نظامی را همچنان بخواهیم بر سر این میز بنشانیم.

بعد از فشارهای طولانی مدت واشنگتن ناتو می خواهد به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش قدم بگذارد. به گفته دیپلمات ها کشورهای عضو این ائتلاف نظامی روز چهارشنبه تصمیمات مورد نظر در این باره را تصویب کردند که قرار است این طرح ها در نشست امروز ناتو در بروکسل تصویب شود. این تصمیمات همچنین شامل گسترش عملیات هواپیماهای آواکس ناتو برای حمایت از ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش نیز می شود.

دولت آمریکا همچنین اعلام کرده است که ترامپ با سختگیری زیادی بر درخواست خود برای افزایش بودجه نظامی اعضا تاکید می کند.

این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات و سبزهای آلمان مخالف این طرح آمریکا هستند.

توماس اوپرمن، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره اظهار داشته است که این کاملا غیر واقع بینانه است که ما هزینه های نظامی خود را حدود دو برابر کنیم. افزایش بودجه نظامی آلمان به اندازه 2 درصد تولید ناخالص ملی که مد نظر آمریکا است با حزب سوسیال دموکرات وجود نخواهد داشت.

"سم ازمیر"، رئیس سبزهای آلمان نیز درباره افزایش بالای بودجه نظامی هشدار داده و از ناتو خواست که به حفظ ارزش های غربی و دو سوی آتلانتیک در برابر رئیس جمهور دیوانه آمریکا پایبند باشد.