وزیر خارجه عراق در مورد ترویج موضع ضد ایرانی دونالد ترامپ در خاورمیانه گفت: عراق وارد سیاست‌های آمریکا علیه ایران نمی‌شود.

به گزارش مرور نیوز، ابراهیم الجعفری در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه ترامپ خواستار شکل گیری جبهه ای جدید برابر ایران شده است و آیا عراق در چنین اقدامی مشارکت خواهد کرد؟ افزود : عراق وارد سیاست های محوری یک کشور علیه کشور دیگری نخواهد شد.

وی ادامه داد: واقعیت های زیادی عراق را با ایران (جغرافیا، تاریخ، مسائل اجتماعی، منافع مشترک و غیره) پیوند زده است.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: تهران به هیچ منطقه ای از عراق حمله نکرده است. در حالیکه همسایه شمالی‌ ما (ترکیه) 110 کیلومتر وارد خاک کشورمان شده و در پایگاه باشیکا (شمال شرقی‌ موصل ) مستقر شده است. ما این مداخله را رد کردیم اما با این وجود، رابطه خود را با ترکیه ادامه داده ایم. عراق یک کشور متمدن است و نگاه سیاه و سفید به مسائل ندارد.

الجعفری در این گفت‌وگو  درحاشیه کنفرانس بین المللی قربانیان خشونت های قومی و مذهبی در خاورمیانه که در مادرید برگزار شد، با ابراز رضایت از نقش آفرینی اسپانیا در مبارزه علیه داعش از طریق آموزش ارتش و پلیس این کشور تصریح کرد که کشورش نیازمند مشارکت بیشتر اسپانیاست.

وی توضیح داد: عراق جدا از آموزش و حمایت لجستیکی، به مسائلی همچون پوشش هوایی نیز نیازمند است، هر چند که این مهم نباید به معنی استقرار پایگاه نظامی یک کشور خارجی در عراق باشد.