وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پیام رئیس‌جمهور این کشور برای کشورهای عضو ناتو در خصوص پرداخت سهم عادلانه‌ای از هزینه‌های دفاعی تأکیدی بر خواسته دو رئیس‌جمهور سابق آمریکا است.

به گزارش مرور نیوز، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه (دیروز)اعلام کرد که درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای ناتو برای پرداخت سهم عادلانه‌ای برای دفاع در واقع با پیام‌های دو دولت قبلی آمریکا که برای اعضای ناتو ارسال شده بود، همخوانی و سازگاری دارد.

متیس در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» تصریح کرد، درخواست‌های ترامپ از کشورهای عضو ناتو برای عمل به تعهدات مالی بنا بر عضویتی که در ائتلاف ناتو دارند، در تناقض با پیام‌های دو دولت «باراک اوباما» و «جرج بوش» نیست.

دولت ترامپ به طور مداوم موضوع هزینه‌های ناتو را مطرح می کند و تأکید دارد که تمامی اعضای این ائتلاف می‌بایست به مسوولیت‌هایی که در قبال بودجه ناتو دارند، احترام بگذارند.

بنا بر بیانیه نشست 2014 ناتو در ویلز، کشورهای عضو ناتو می‌بایست دو درصد از تولید ناخالص داخلی‌اشان را برای تأمین بودجه ناتو در بازه زمانی یک دهه را هزینه کنند.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که کشورها در حال حاضر در مقایسه با پنج یا 10 سال پیش، بودجه بیشتری را صرف دفاع می‌کنند.

وی تصریح کرد: «کشورهای ناتو بهترین دفاع در جهان را دریافت می‌کنند و همگی ما می‌خواهیم با این ائتلاف همچون یک بانک برخورد کنیم. اگر قرار است، چیز بیشتری برداشت کنید، باید چیزی (سرمایه و بودجه) در آن قرار دهید».

روز شنبه، ترامپ اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو موفاقت کرده‌اند که پرداختی‌های خود طبق تعهدات ناتو را افزایش دهند و اعلام کرد که هرچه پول بیشتری وارد ائتلاف ناتو شود، این ائتلاف قدرتمندتر می‌شود.

طبق این گزارش، تنها پنج کشور استونی، یونان، لهستان، آمریکا و انگلیس در حال حاضر از استانداردهای مشارکت مالی ناتو پیروی می‌کنند.