شاخص‌های درگیری‌ در دومین روز آغاز عملیات نظامی گسترده آزادسازی محله‌های باقی مانده موصل از دست داعش حکایت از این دارد که این ماموریت به دلیل حضور غیرنظامیان محاصره شده و عاملان انتحاری و مقرهای داعش برای چند روز با موانعی روبه‌رو می‌شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از سایت الوطن العربی، این مانع‌تراشی جدید در عملیات در حالی است که داعش تنها پنج درصد از این شهر را در دست دارد.

نیروهای پلیس فدرال عراق اعلام کردند که این نیروها با پشتیبانی پهپادها به پیشروی شکننده خود در محور شمالی منطقه قدیمی موصل ادامه می‌دهند و توانسته‌اند به مسافت 400 متری در عمق محله الزنجیلی نفوذ پیدا کرده و جان 14 مسلح داعشی را بگیرند.

نیروهای عراقی تاکید کردند که مناطق حیاتی را در محله الزنجیلی در شمال منطقه موصل قدیم تحت کنترل درآورده و سلاح‌های ضد خودروهای زرهی و خودروهای بمب گذاری شده را در عمق 300 متری در مرکز محله مستقر کرده‌اند.

نیروهای پلیس فدرال عراق به این امر اشاره کردند که گذرگاه‌های امن را برای خروج غیرنظامیان محاصره شده ایجاد می‌کنند.

در همین حال، لشکر زرهی نهم ارتش عراق روز یکشنبه مجتمع درمانی در شمال منطقه قدیمی موصل را تحت کنترل درآورد.

در همین حال، نیروهای پلیس فدرال عراق پنج خانه بمب‌گذاری شده را از وجود بمب‌ها خنثی و خانواده‌های محاصره شده در آنها را آزاد کردند.

از سوی دیگر، لیز گراندی، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور انسانی در عراق گفت که غیرنظامیان در عملیات نظامی نیروهای امنیتی علیه افراد مسلح داعش، بیشترین آسیب را می‌بینند.

وی گفت، غیرنظامیان موصل با خطرات بزرگی مواجه هستند چراکه افراد مسلح داعش بیشتر خانواده‌هایی را هدف قرار می‌دهند که از کمبود شدید آب و برق رنج می‌برند.

در همین حال، گراندی تصریح کرد: می‌دانیم که داعش مستقیماً غیرنظامیان را در هنگام تلاششان برای فرار هدف قرار می‌دهد و ما می‌دانیم که ذخیره بسیار محدودی از غذا و دارو وجود دارد و مشکل کمبود شدید آب و برق نیز هست.