یک روزنامه سعودی ادعا کرد طی دیدارهایی در لبنان، توافق اولیه میان ایران و حماس برای تقویت همکاری‌ حاصل شده است.

به گزارش مرور نیوز روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» به نقل از منافع فلسطینی مدعی شد طی دو هفته گذشته نشست‌های گسترده‌ای میان مقامات ایرانی و مسئولانی از حماس و حزب‌الله در لبنان انجام شده است.

بنا بر این گزارش، قرار است «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در اسرع وقت در رأس یک هیأت عالی‌رتبه وارد تهران شود و سفر مذکور، پیام کنار گذاشتن اختلافات و تقویت روابط را در بر خواهد داشت.

الشرق‌الاوسط افزود حماس به دلیل کمبود بودجه 30 درصد از حقوق کارمندان و اعضای نظامی‌اش از جمله گردان‌های «القسام» شاخه نظامی این جنبش را کم کرده و ایران از بازگشت نظامی‌ها به صدر حماس و نیز انتخاب هنیه برای بازگشت روابط استفاده کرده است.

این روزنامه سپس نوشت: ایران تمایل داشت هنیه به ریاست دفتر سیاسی حماس برسد و به هیچ وجه دوست نداشت این منصب به «موسی ابومرزوق» تعلق بگیرد زیرا فایل صوتی فاش شده از ابومرزوق که در آن تهران را متهم به دروغگویی در مسأله حمایت از مقاومت می‌کند، منجر به ناراحتی ایران شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است ایران از ابتدا بر دیپلماسی اسماعیل هنیه که منعطف‌تر از خالد مشعل است و نیز به بازگشت افراد نظامی به دفتر سیاسی حماس تکیه کرده است زیرا گردان‌های «القسام» یک متحد قدیمی برای تهران بوده‌اند.