مشاور امنیتی ارشد شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از چین تقاضا کرد تا نقش بیشتری در مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی ایفا کند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، شوتارو یاچی، مشاور امنیت ملی نخست وزیر ژاپن این اظهارات را در جریان دیداری با یانگ جیچی، رایزن دیپلماتیک ارشد دولت چین در نزدیکی شهر توکیو در روز دوشنبه مطرح کرد.

این دیدار همزمان با انجام یک آزمایش موشکی دیگر از سوی کره شمالی انجام شد.

امروز (سه‌شنبه) خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور یک موشک بالستیک جدید با سیستم هدایت شونده دقیق را آزمایش کرده و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دستور به توسعه سلاح‌های راهبردی قدرتمندتر داده است.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه ژاپن شوتارو یاچی به جیچی در یک مذاکره پنج ساعته گفته است که اقدامات کره شمالی به سطح تحریک کننده جدیدی رسیده است.

یاچی ضمن تقاضا از چین برای ایفای نقشی بزرگتر در مقابله با کره شمالی تاکید کرد: ژاپن و چین باید با همکاری با یکدیگر قاطعانه از کره شمالی بخواهند دست از اقدامات تحریک آمیز بیشتر برداشته و مسائلی نظیر قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی کنند.

آنها همچنین درباره مسائل منطقه‌ای نیز بحث کردند و در عین حال وزارت خارجه چین هم با انتشار بیانیه‌ای گفت که یانگ جیچی به ژاپن گفته که باید توسعه چین را به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید تلقی کند و اینکه ژاپن باید تعاملی محتاطانه در قبال یکسری مسائل مثل مناقشات دریای چین جنوبی و تایوان در پیش بگیرد.

در عین حال یانگ گفت: روابط دو طرف در حال حاضر در یک تقاطع مهم قرار گرفته و در این وضعیت هم فرصت‌های جدید و هم چالش‌های مهم وجود دارد.

این در حالی است که در بیانیه چین اشاره‌ای به مساله کره شمالی نشد.