سرویس بین الملل- وزیر امورخارجه آمریکا در باره گفت وگوها ی مسکو و واشنگتن درباره سوریه گفت: به روسیه با دید اعتماد نگاه نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آمریکا، جان کری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود: مقامات ارشد آمریکا و روسیه امروز در ژنو درباره سوریه با هم دیدار می کنند،آیا پیشرفتی در این مذاکرات به طرف آتش بس صورت گرفته است.آیا شما به سخنان روس ها اعتماد دارید.یکی از مقامات ناتو اعلام کرده است که روسیه بزرگترین لشگر کشی دریایی خود را از زمان پایان جنگ سرد به منطقه انجام داده است و در دو هفته آتی حملات هوایی را به حلب خواهد داشت؟گفت:در رابطه با دیداری که در ژنو انجام می شود ،این دیدار هم اکنون در حال انجام است.
وی افزود:من این فرصت را در اختیار نداشته ام که با تیم مذاکره کننده در تماس باشم.آنها در نخستین روز مذاکرات مستقیم خود با روس ها هستند.من بایستی بگویم که من انتظار زیادی از این جلسه ندارم.هیچ چیزی بر اساس اعتماد نیست.ما به هیچ چیزی بر اساس اعتماد نمی نگریم.این تنها یک معامله است.اجازه بدهید این موضوع را به طور شفاف در رابطه با راهبرد روس ها  و آنچه که در سوریه می گذرد، اعلام کنم .هر بمبی که در سوریه انداخته می شود، سبب افراطی تر شدن مردم می شود. شما شاهد کشته شدن کودکان،زنان و غیرنظامیان بیگناه هستید و تمامی جوامع با این بمب ها نابود می شوند و آنها با نهایت بی احساسی می گویند که این تنها جنگ است.
جان کری اظهار کرد: این روشی نیست که ما وارد جنگ می شویم.ما معیارهای متناسبی را برای تشخیص این موضوع که آیا غیرنظامیان در منطقه حضور دارند یا ندارند،در اختیار داریم.ما در ورود خود به جنگ شکیبا هستیم.اما روس ها این قوانین را ندارند.آنچه که آنها درباره آن صحبت می کنند ،تنها بمباران است.اگر شما می خواهید که دشمن را تعقیب کنید هنوز راههای موثری برای نجات جان غیرنظامیان و تعقیب دشمن وجود دارد. راههای زیادی وجود دارد و همه از این موضوع آگاهند.

وی افزود:با توجه به آنچه که می گذرد،من باید بگویم که اگر شاهد افزایش شمار بمباران ها باشیم این موضوع نمی تواند تغییری اساسی در وضع کلی این جنگ ایجاد کند.اگر آنها بیشتر مناطق حلب را برای گرفتن آنجا نابود کنند این موضوع نمی تواند وضعیت مردمی را که از آنجا بیرون رانده شده اند و افرادی که افراطی شده اند،تغییر دهد.آنها مصمم تر خواهند شد تا به دنبال انتقام جویی باشندو آنگاه آنها تمایل کمتری برای حضور بر سر میز مذاکره خواهند داشت زیرا آنها شاهد بمباران های بیشتر بوده اند. اگر روسیه و اسد در گرفتن حلب موفق شوند وضعیت کلی این جنگ تغییری نخواهد کرد. اگر شما راه حلی سیاسی نداشته باشید شاهد صلح نخواهید بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: روسیه لازم است که این موضوع را درک کند که اوضاع را نه تنها بهتر بلکه بدتر خواهد کرد.ما فرصت های لازم را برای روسیه بر سر میز مذاکره فراهم کرده ایم تا گزینه متفاوتی را انتخاب کند.یک گزینه ساده . اگر آنها یک آتش بس مشروع داشته باشد و بمباران را متوقف سازند آنگاه شما می توانید تروریست های واقعی را از افرادی که می خواهند به آتش بس پایبند باشند، جدا کنید.با هر بار بمباران افرادی که به آتش بس ملحق شده اند آنها آتش بس را نقض خواهند کرد و این موضوع سبب می شود که مشکلات بیشتری بر سر راه صلح ایجاد شود.روسیه می تواند انتخابی دیگر داشته باشد.اسد می تواند انتخاب دیگری داشته باشد.روسیه می تواند اسد را مجاب کند که انتخابی متقاوت داشته باشد.آنها باید حمایت خود را از وی مشروط به این کنند که وی به معیارهای بهتری پایبند باشد.این بسیار ساده است.

وی گفت:من از اخبار مربوط به اعزام کشتی های روسیه به منطقه آگاه هستم و آنها ممکن است که از آنها استفاده کنند.اما جهان درباره آنچه که آنها انتخاب می کنند که انجام دهند،قضاوت خواهد کرد و جهان افرادی را که اصول جنگ مدرن را نقض کنند مسئوول خواهد دانست.من از روسیه می خواهم که بر سر میز مذاکره در ژنو بنشیند و جدی باشد و راهی آسان را که ما پیشنهاد می کنیم بررسی کند تا آنهایی که حقیقتا تروریست هستند جدا و منزوی شوند و افرادی که به آتش بس پایبند هستند به خاطر این تمایل خود محترم شمرده شوند.اگر ما این کار را انجام دهیم آنگاه حقیقتا می توانیم گام های بیشتری برای پایان دادن به این جنگ بی معنی انجام دهیم.این جنگ بسیار به طول انجامیده است و تاکنون افراد بیگناه زیادی کشته شده اند.امید من این است که این موضوع روی دهد.

جان کری افزود در دیدار با همتای کره جنوبی ما گفتگوهایی سازنده درباره پیمان و همکاریهای دفاعی بین کشورهایمان داشتیم.ما همچنین گفتگوهایی درباره همکاریهای دیپلماتیک خود در منطقه داشتیم.ما گفتگوهایی درباره چالش های کنونی که به آنها روبرو هستیم داشتیم.من بارها و در این چهار سال با مقامات کره جنوبی و از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو داشته ام. به نظرم دیدار امروز ما  پیامی را به همراه داشت.بدون شک پیمان ما با کره جنوبی که برای چندین دهه پا برجاست به منزله نقطه عطفی برای صلح و امنیت در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کاخ سفید ادامه داد: من می خواهم بر روی این موضوع تاکید کنم که همکاری و دوستی ما تنها در حرف نیست بلکه ما همکاری نزدیکی در هر موردی با هم داریم.این رابطه بر اساس منافع مشترک،ارزش های مشترک و احترام متقابل است.امنیت مشترک در راس برنامه های مرتبط با روابط بین ماست و نگرانی اصلی ما همچنان اقدامات تحریک آمیز و سیاست های کره شمالی است. 

کشورهای ما همراه با کشورهای دیگر در سراسر جهان آزمایش اخیر اتمی کره شمالی و آزمایش های موشکی بالستیک مکرر آن را محکوم کردند.این اقدامات تهدیدی برای صلح بین المللی و نقض فاحش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.ما   با کره شمالی  به عنوان یک کشور مسلح به سلاح اتمی موافقت نکرده و نخواهیم کرد.آمریکا خود را متعهد می داند که از کره جنوبی از طریق راهبردی قدرتمندانه و  سیستم بازدارنده گسترده از جمله چتر اتمی  و توانایی های موشکی دفاع کند.اجازه بدهید به طور شفاف اعلام کنم هر گونه حمله به آمریکا و متحدانش به شکست خواهند انجامید و هرگونه استفاده از سلاح اتمی با پاسخی قاطع روبرو خواهد شد. ما بر سر این موضوع توافق کردیم که گفتگوهایی درباره قدرت بازدارندگی داشته باشیم.این شاهد دیگری بر قاطعیت و قدرت بازدارندگی دولت های ما برای دفاع از کشورهایمان در برابر تهدیدات کره شمالی است.

کری گفت:اگر کره شمالی پا پیگیری برنامه اتمی و برنامه موشکی بالستیک خود به نقض قوانین بین المللی ادامه دهدآنگاه با تحریم های شدیدتر ،فشار بیشتر روبرو خواهد شد و این در حالی است که مابقی کشورهای منطقه در کامیابی و رفاه به سر می برند.من می خواهم بر روی این موضوع تاکید کنم که این تنها انتخاب ما نیست.پیونگ یانگ می تواند درها را به روی گزینه های دیگر باز کند.رفع تحریمها ،همکاریهای اقتصادی ،کمک ها در بخش غذایی و انرژی،تمهیدات برای مذاکرات صلح جدید،عادی سازی روابط دیپلماتیک  با موضوع صلح درباره شبه جزیره کره می تواند از جمله این گزینه ها باشد.

وی گفت:کره شمالی این قدرت را دارد که به امنیت ،توسعه و احترامی که رهبران آن مدعی هستند و خواهان آن هستند،دست پیدا کند.اما این موارد تنها از طریق مذاکرات درباره خلع سلاح اتمی میسر خواهد شد.