بعد از آنگلا مرکل، صدراعظم و زیگمار گابریل وزیر خارجه، اکنون مارتین شولتز نامزد صدراعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات ترامپ را به باد انتقاد گرفت. سیاستمداران آلمانی شهروندان اروپا را به دفاع از "ارزش‌های غربی" فرا می‌خوانند.

به گزارش مرور نیوز، مارتین شولتز، در مقاله‌ای در روزنامه "تاگس اشپیگل" لحن خود را علیه سیاست‌های ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تندتر کرد. شولتس سیاست‌های ترامپ را "باج‌خواهی سیاسی" توصیف کرد. به گفته او ترامپ زورگویی را جایگزین دیپلماسی بین‌المللی کرده است.

رئیس سابق پارلمان اروپا در مقاله خود به شدت با درخواست‌های مکرر ترامپ که از اعضای پیمان ناتو خواسته است بودجه دفاعی خود را افزایش دهند، مخالفت کرد. شولتس تاکید می‌کند که اروپائیان نباید تسلیم "منطق تسلیحاتی" ترامپ شوند.

رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در افتتاحیه پیمان ناتو گفته که 23 کشور از مجموع 28 عضو ناتو هنوز دو درصد بودجه ناخالص داخلی خود را صرف هزینه دفاعی نمی‌کنند و بسیاری از این کشورها طی سال‌ها در همین رابطه بدهی‌های بزرگی دارند.

شولتز همچنین از ترامپ انتقاد می‌کند که سیاست خود را در قبال "توافق آب‌وهوایی پاریس" مشخص نکرده است. به نظر رئیس سابق پارلمان اروپا رئیس جمهوری آمریکا در حال حاضر مواضعی بین لغو توافق پاریس و مذاکرات دوباره بر سر این توافق اتخاذ کرده است و این سیاست به قول شولتس یک نشانه نگران‌کننده ‌و ناخوشایند است.

توافق پاریس بعد از یک روند طولانی مذاکرات در سال 2015 میلادی حاصل شد و گامی بزرگ در راه مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بر اثر گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

در آلمان هم دولتمردان حاکم و هم سیاستمداران اپوزیسیون در قبال سیاست‌های ترامپ سیاست واحدی اتخاذ کرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم روز یکشنبه 28 مه در مونیخ سرخوردگی خود را از برخورد هیئت آمریکایی در نشست جی 7 چنین ابراز کرد: زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه و معاون مرکل هم نقش رهبری آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ را در نمایندگی کردن "ارزش‌های غربی" زیر سؤال برد. او هم‌زمان اقدامات ترامپ را که باعث "تضعیف" غرب شده‌اند، مورد انتقادهایی بی‌سابقه قرار داد.