هماهنگ کننده همکاری های ترانس- آتلانتیک در آلمان در گفتگویی با اشاره به مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مناسبات با واشنگتن دستخوش تغییر و دگرگونی می شود.

به گزارش مرور نیوز، «یورگن هارت» هماهنگ کننده همکاری های ترانس- آتلانتیک در وزارت خارجه آلمان در گفتگو با رادیو آلمان گفت: مواضع اخیر ترامپ جای تامل دارد.

اختلاف نظرهای موجود درباره پاره‌ای از مسائل، از جمله مقابله با تغییرات اقلیمی، هزینه‌های پیمان آتلانتیک شمالی و نیز روابط بازرگانی نشان می دهد که مناسبات با واشنگتن بزودی دستخوش برخی تغییرات خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اروپایی ها تاکنون با اعمال هرگونه تغییر در مناسبات خود با آمریکا مقاومت کرده اند، اما اگر ضرورت آن احساس شود، چاره ای جز تغییر نخواهیم داشت. اروپا همواره آمریکا را از مهمترین و اصلی ترین شرکای خود قلمداد کرده است.

این در حالی است که «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، هفتم خرداد ماه، در یک سخنرانی در جمع هواداران حزب حاکم در آلمان، گفته‌ بود حفظ روابط دوستانه با بریتانیا و آمریکا، اهمیت زیادی دارد، با این حال این قاره دیگر نمی‌تواند کاملا روی آنها حساب کند و زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است.

او سپس، سخنان مشابهی را بیان کرده و تاکید کرد اروپا باید سرنوشت خود را، خود در دست گیرد. مرکل در عین حال که بر اهمیت فوق‌العاده روابط با واشنگتن تاکید کرده، اما عنوان داشت که وقت آن است که اروپا در مسائل بین‌المللی به بازیگری فعال تبدیل شود.