یک نشریه آلمانی گزارش داد، 18 کشور اتحادیه اروپا و کانادا قصد دارند از کاندیداتوری بلژیک برای میزبانی از اجلاس سال 2018 به ائتلاف نظامی ناتو به جای ترکیه حمایت کنند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نشریه آلمانی دی ولت گزارش داد: گروهی از کشورهای اروپایی در ائتلاف نظامی ناتو که سردمدارشان آلمان، فرانسه، هلند و دانمارک هستند شدیدا با برگزرای اجلاس سالانه ناتو در ترکیه در پی وخامت روابط اتحادیه اروپا با این کشور مخالف هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ژوئیه 2016 در شهر ورشو از رهبران کشورهای عضو ناتو دعوت کرد تا اجلاس سال 2018 را در شهر استانبول برگزار کنند.

در آن زمان این کشورها با این پیشنهاد به شکل غیررسمی موافقت کردند.

ائتلاف ناتو قرار است در نشستی در ماه ژوئن تصمیم نهایی خود را درمورد مکان برگزاری اجلاس سال آینده اتخاذ کنند.

یک دیپلمات بلندپایه ناتو به نشریه دی ولت اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم اعتبار بین‌المللی ترکیه را افزایش دهیم و نمی‌خواهیم این احساس ایجاد شود که ناتو از سیاست داخلی دولت ترکیه حمایت می‌کند.

تنش‌ها میان ناتو و اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی زمانی که کشورهای اروپایی جلوی سخنرانی‌های انتخاباتی مقام‌های ترکیه را در آستانه برگزاری همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه گرفتند، افزایش پیدا کرد.

اردوغان در پاسخ به این اقدام اروپایی‌ها را متهم به در پیش گرفتن اقدامات به سبک آلمان نازی کرد و تهدید خروج از توافق با اتحادیه اروپا درمورد مهار موج پناهجویان کرد.