تمرینات نظامی 8 کشور عضو ناتو به منظور واکنش سریع و جمعی به تهدیدات احتمالی، در خاک جمهوری لتونی در منطقه بالتیک، نزدیک مرز روسیه آغاز شده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو»، در جمهوری لتونی مانورهای نظامی گسترده ناتو تحت عنوان «Saber Strike 2017» آغاز شده است. این مانورها سالانه در خاک یکی از کشورهای منطقه بالتیک و در مجاورت مرزهای روسیه انجام می گیرند، این در حالی است که ارتش لتونی تاکید کرده که این تمرینها علیه روسیه جهت گیری نشده است.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع لتونی، این تمرینات نظامی مشترک تحت فرماندهی آمریکا برگزار شده و در آن بیش از دو هزار نیروی نظامی از 8 کشور عضو ناتو ( شامل لتونی، لیتوانی، ایتالیا، نروژ، انگلیس، لهستان، اسلواکی و آمریکا) شرکت دارند. این مانورها از 3 الی 15 ژوئن ادامه خواهند داشت و در آن همکاری نظامی کشورهای شرکت کننده برنامه ریزی و اجرا می شود.

علاوه بر این نظامیان 8 کشور امکان واکنش سریع به تهدیدات احتمالی و اعزام نیروهای مضاعف به منطقه هدف را تمرین خواهند کرد.

طبق اعلام فرماندهی کل نیروهای مسلح لتونی، هدف اصلی این مانورها، به کار گرفتن اقدامات متعارف، در شرایط جنگی واقعی است تا آمادگی نیروهای نظامی برای مقابله مشترک با تهدیدات فرضی افزایش یابد. برای این منظور تسلیحات سنگین نظامی زیادی در منطقه مستقر شده و به همین دلیل به مردم ساکن این مناطق نیز هشدارهای لازم داده شده است.

این فرماندهی همچنین تاکید کرده است که این مانورها علیه روسیه جهت گیری نشده و تنها برای دفاع از تمامیت ارضی لتونی در برابر هر نوع تهدیدی انجام می گیرد.

مانورهای «Saber Strike» از سال 2010 تاکنون همه ساله در یکی از کشورهای منطقه بالتیک برگزار می شودو تاکنون در کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی انجام شده و در آنها بیش از 10 هزار نیروی نظامی از 13 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی شرکت داشته‌اند.

"فرانک والتر اشتاین مایر" رئیس جمهوری آلمان فدرال پیش از این از برگزاری چنین مانورهایی انتقاد کرده و گفته بود: «کسانی که فکر می کنند رژه تانکها در مرزهای شرقی حوزه نفوذ ناتو، امنیت آنها را افزایش می دهد، سخت در اشتباه هستند.» وی همچنین از کشورهای عضو ناتو خواسته است تا بجای چنین اقداماتی، به سمت گفتگوهای فعال و سازنده با مسکو روی آورند.

ناتو هدف «بازدارندگی روسیه» را با جدیت دنبال می‌کند

از اوایل سال 2016 به اینطرف ناتو آشکارا راهکار بازدارندگی روسیه را در پیش گرفته و در چارچوب اجرای این طرح، قصد دارد در سال جاری نیز نیروها و تسلیحات نظامی مضاعفی از کشورهای آمریکا و غرب اروپا را در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان مستقر کند.

مقامات بروکسل تاکید دارند که این اقدامات تحریک آمیز نبوده و صرفا در جهت ممانعت از بروز درگیری‌های احتمالی در نظر گرفته شده اند. پیش از این کشورهای بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) خواستار حضور گسترده تر نظامی ناتو در منطقه، به خاطر اقدام روسیه در رابطه با الحاق شبه جزیره کریمه به ترکیب این کشور شده بودند.

سرهنگ بازنشسته "ویکتور موراخوفسکی"، سردبیر مجله «آرسنال میهن» و کارشناس مسائل نظامی به این روزنامه توضیح داده است: «در جریان این مانورها آمریکایی ها سناریوی تلاشهای جدایی طلبانه جمعیت روس زبان در جمهوریهای منطقه بالتیک را پیاده کرده و با آن مقابله می کنند، مسئله ای که امکان آن بارها از سوی مقامات ناتو و خود کشورهای این منطقه مطرح شده است. در حالیکه اجرای این سناریو کاملا تحریک آمیز است و مردم روس زبان این کشورها، تاکنون چنین تمایلاتی را از خود نشان نداشته و تنها خواستار رسیدگی به حقوق شهروندی بحق خویش در کشورهای محل زندگی خود هستند.»