نمایندگان مجلس اعلای ژاپن روز جمعه، قانون کناره‌گیری «اکی هیتو» امپراتور 83 ساله این کشور را به تصویب رساندند.

به گزارش مرور نیوز، تصویب این قانون یک هفته پس از آن صورت می گیرد که نمایندگان پارلمان ژاپن لایحه ای را که امپراتور می تواند از قدرت کناره گیری کند را امضا و آن را در اختیار مجلس اعلا (مجلس نمایندگان) قرار داده بودند تا تبدیل به قانون شود.
بر اساس قانون اساسی ژاپن، برکناری امپراتور صورت ‌نمی‌گیرد مگر آنکه ماده قانونی لازم برای این کار فراهم شود که امروز این مهم پس از مدتها بحث و بررسی صورت گرفت.
تلویزیون «ان.اچ.کی» در گزارشی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که بر اساس قانونی که امروز تصویب شده، امپراطور ژاپن می تواند از مقام خود کناره گیری نماید اما این قانون فقط شامل حال وی خواهد شد.
ماه اوت سال میلادی گذشته، امپراطور آکی هیتو در یک نطق تلویزیونی نسبت به افزایش سن خود و اینکه این موضوع باعث شود او نتواند وظایفش را به خوبی انجام دهد، ابراز نگرانی کرده بود.
قانون مزبور به گونه ای تنظیم شده است که به امپراطور اجازه دهد از مقام خود کناره گیری کرده و آن را به پسرش، ولیعهد شاهزاده «نارو هیتو»، واگذار نماید.
دولت ژاپن در نظر دارد زمان کناره گیری امپراطور را با دقت تعیین کند. در قانون یاد شده آمده است که این کناره گیری ظرف سه سال آینده انجام خواهد گرفت.
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن پس از تصویب این قانون در جمع خبرنگاران از تمامی احزاب به دلیل همکاری در طراحی و تصویب این قانون تشکر کرد.
نخست وزیر ژاپن همچنین اظهار داشت، مقامات این کشور برای اجرای این قانون آماده خواهند شد.
از سال 1817 میلادی به بعد هیچ امپراتوری در ژاپن کناره گیری نکرده و «آکی هیتو» یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن از خاندان «یاماتو» است.
او سال 1989 پس از مرگ پدرش «هیرو هیتو» جانشین وی شد.
ژاپن در دوران پدر «آکی هیتو» وارد جنگ جهانی دوم شد و پس از روی کار آمدنش تلاش زیادی کرد تا التیامی بر دردهای ناشی از این جنگ باشد.