مقام‌های ترکیه رئیس دفتر سازمان عفو بین‌الملل در این کشور را به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن بازداشت کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، "تانر کیلیچ" رئیس دفتر سازمان عفو بین‌الملل سه شنبه شب به همراه 22 وکیل دیگر نیز در منطقه ازمیر در غرب ترکیه بازداشت شده است. مسئولان ترکیه معتقدند که مسئول سازمان عفو بین‌الملل در این کشور در جولای 2014 یک نرم افزار پیام رسان رمز گذاری شده در تلفن همراهش قرار داده بود که به‌گفته دولت تحت هدایت حامیان وابسته به گولن در آمریکا است.
شواهد موجود نشان می دهد که بازداشت تانر قلیچ ربطی به فعالیت او در سازمان عفو بین‌الملل ندارد و مقامات ترکیه او را به دلیل همکاری با گولن، بازداشت کرده‌اند. دولت ترکیه گولن و نیروهای طرفدار او را عامل کودتای نافرجام جولای سال گذشته می‌داند.
سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: مقام‌های ترکیه روز سه شنبه تانر کیلیچ رئیس دفتر این سازمان در ترکیه را به اتهام ارتباط داشتن با شبکه فتح الله گولن بازداشت کردند.
دولت ترکیه بارها گولن را به دست داشتن در کودتای نظامی نافرجام جولای گذشته متهم کرده است. از جولای گذشته مقام های ترکیه بیش از 50 هزار نفر را به اتهام دست داشتن در کودتای نظامی سال گذشته بازداشت کرده اند و 150 هزار نفر دیگر را نیز از کار تعلیق یا برکنار نموده اند.
سلیل شتی دبیر کل عفو بین الملل در این باره تاکید کرد: تانر کیلیچ سابقه طولانی و درخشانی در دفاع از آزادی های مختلف در ترکیه داشته است، آزادی هایی که مقام های ترکیه اکنون قصد مقابله و سرکوب آن را دارند.
از زمان وقوع کودتای نظامی نافرجام جولای گذشته، بیش از 130 رسانه خبری ترکیه تعطیل شده و بیش از 150 خبرنگار و روزنامه نگار نیز بازداشت شده اند.
اتحادیه اروپا و گروه های حقوق بشر نگرانی شدید خود را نسبت به سرکوب آزادی بیان و مطبوعات در ترکیه اعلام کرده اند.
سازمان عفو بین‌الملل بارها از افزایش سرکوب‌ها در ترکیه انتقاد کرده است.