کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه گفت: دستگیری و اخراج کارمندان در وضعیت فوق العاده مغایر با اصول دموکراسی است.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از روزنامه جمهوریت، وی در دیدار با رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه افزود: ترکیه در حال تبدیل شدن به زندان نیمه باز است و در این وضعیت، دیگر نمی توان از دموکراسی سخن گفت.
وی با تشریح شرایط بحرانی منطقه و تاثیر مخرب آن برای ترکیه بیان کرد: منطقه شرایط بحرانی و شکننده ای دارد و ما باید در داخل کشور برای اتحاد بیشتر به خصوص پس از رفراندوم قانون اساسی، میان احزاب راه گفت و گو را باز کرده و مسیر تعامل را ادامه دهیم.
وی انتقاد از اقدام دولت ترکیه در تداوم اعلام حالت فوق العاده در این کشور اظهار کرد: ما مخالف لغو مصونیت نمایندگان، کاهش اقتدار مجلس، اخراج هزاران کارمند و بازداشت روزنامه نگاران، هنرمندان و سیاستمداران بوده و مخالفت خود با این گونه رفتارها در دیدار با مقامات دولت را اعلام کرده ایم.
رهبر حزب مخالف دولت ترکیه با اظهار امیدواری نسبت به آزادی رهبران حزب دموکراتیک خلق ها از زندان گفت: ما باید از دموکراسی دفاع کنیم و آن را در کشور گسترش دهیم و در فضای دموکراسی، باید نظرات مختلف را دیده و تحمل شنیدن نظر مخالف را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگر ما به اصول دموکراسی پایبند نباشیم، از پیشرفت جهانی در قرن 21 عقب مانده و از تمدن قرن 21 جدا می شویم.
وی ادامه داد: در جایی که ترور هست، دموکراسی وجود نخواهد داشت و در جایی که دموکراسی هست، ترور از میان خواهد رفت.
کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه سال گذشته در انتقاد به افزایش بازداشت روزنامه نگاران و خبرنگاران، ترکیه را به یک شبه زندان تشبیه کرده بود.
حزب جمهوری خواه خلق ترکیه(ج.ح.پ) با 132 کرسی و حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) با 57 نماینده دومین و سومین حزب مهم ترکیه و منتقد حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان هستند.