عصر ایران در یادداشتی آورده است: سخنگوی دولت عراق افزود: آینده عراق مسئله‌ای نیست که تنها به یک طرف ارتباط داشته باشد بلکه به همه عراقی‌ها مربوط است.

به گزارش مرور نیوز، کابینه کردستان عراق اعلام کرد که احزاب سیاسی کُرد پس از برگزاری نشست مشترک به ریاست 'مسعود بارزانی' رئیس اقلیم کردستان عراق به این نتیجه رسیدند که همه‌پرسی استقلال از عراق در سپتامبر آینده (3 مهر) برگزار شود.

این خبر بلافاصله پس از اعلام کابینه اقلیم کردستان عراق با واکنش دولت مرکزی بغداد و آمریکا مواجه شد و پس از آن ایران و ترکیه نیز واکنش نشان دادند.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای تصمیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در سپتامبر آینده را 'اشتباه بزرگ' توصیف کرد. و سیاست اصلی ترکیه در عراق را محافظت از وحدت سرزمینی و سیاسی این کشور اعلام کرد.

ترکیه همچنین اعلام کرد که نگرانی‌اش از این تصمیم را به دولت محلی کردستان عراق، دولت مرکزی بغداد و کشورهای مهم منطقه اعلام کرده است.

در بیاینه وزارت خارجه ترکیه تاکیده شده است که این همه‌پرسی به نفع عراق و منطقه کردستان عراق نخواهد بود و عدم ثبات در منطقه را افزایش خواهد داد و پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

دولت مرکزی عراق

'سعد الحدیثی' سخنگوی دولت عراق با اعلام مخالفت دولت مرکزی این کشور با برگزاری همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق گفت: هر گام یا موضعی که از سوی هر طرف عراقی اتخاذ می‌شود باید بر اساس قانون اساسی باشد... هر تصمیمی درباره آینده عراق که قانون اساسی آن را کشوری فدرال دموکراتیک با یکپارچگی سرزمینی معرفی می‌کند باید در چارچوب قانون اساسی باشد.

وی افزود: آینده عراق مسئله‌ای نیست که تنها به یک طرف ارتباط داشته باشد بلکه به همه عراقی‌ها مربوط است... بنابراین یک طرف به تنهایی نمی‌تواند سرنوشت عراق را تعیین کند.

آمریکا

'هایزر ناویرت' نماینده وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی مخالفت کشورش با تجزیه عراق را رسما اعلام کرد.

وی گفت: آمریکا از عراق متحد، فدرال، دموکراتیک و مستقل حمایت می‌کند. ما برای تلاش‌های قانونی ساکنان کردستان عراق احترام قائلیم اما میزان هراس خود از اجرای همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق را به اطلاع مقامات کردستان عراق رساندیم هر چند اجرای این همه‌پرسی به معنای الزامی شدن استقلال نیست اما از پرداختن به مسائل مهمتر از جمله مبارزه با داعش باز می‌دارد.

ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق گفت: موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و یکپارچه عراق است.

وی تصریح کرد: اقلیم کردستان عراق بخشی از جمهوری عراق است و تصمیمات یکجانبه و خارج از موازین و چارچوب ملی و قانونی به ویژه قانون اساسی عراق، آن هم در شرایط پیچیده عراق و منطقه و طراحی بدخواهان برای تداوم بی‌ثباتی‌ها در عراق صرفا به ایجاد مشکلات جدید در این کشور خواهد انجامید.

قاسمی تاکید کرد: عراق یکپارچه، با ثبات و دموکراتیک ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود.