به گفته یک مقام آمریکایی، دونالد ترامپ به وزیر دفاع آمریکا اجازه داد تا سطح نیروها در افغانستان را تعیین کند. این اقدام، راه را برای افزایش میزان نیروهای درخواستی فرماندهان آمریکایی هموار می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام تاکید کرد هنوز هیچگونه تصمیمی درباره تعداد نیروها که اکنون حدود 8400 تن هستند، گرفته نشده است. وزارت دفاع آمریکا هم هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

این تصمیم مشابه همانی است که ماه آوریل درباره تعداد نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه اعلام شد و در شرایطی اعلام شد که جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا به کنگره هشدار داده که نیروهای افغان در حال ضربه خوردن از طالبان هستند.

ماتیس سه شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: ما اکنون در افغانستان در مسیر پیروزی قرار نداریم و این مساله را در اولین فرصت اصلاح می‌کنیم. اکنون طالبان بار دیگر در حال قدرت گرفتن است و باید با آن مقابله شود.

به گفته منتقدان، اعطای اختیارات بیش از حد به ارتش آن هم در دوران شکست‌های میدانی از ترامپ در مقابل مسوولیت سیاسی‌ای که دارد، محافظت نمی‌کند و شانس دیپلمات‌ها برای هشدار درباره ضربات بالقوه از تصمیمات نظامی را کاهش می‌دهد.

مقام‌های کنونی و سابق آمریکا درباره افزایش 3000 تا 5000 نیروها بحث و رایزنی می‌کنند. انتظار می‌رود از این نیروها در حمایت از نیروهای زمینی و هوایی افغان استفاده شود. برخی از مقام‌های آمریکایی مزیت ارسال سطح متوسط از نیروها به افغانستان را زیر سوال می‌برند. آنها معتقدند این حجم نیرو نمی‌تواند شکست‌های کنونی را جبران کند و نهایتا این امر به ایجاد ثبات و امنیت ختم نمی‌شود.