سرویس بین الملل- دولت و مردم عراق همچنان مخالف هر گونه دخالت و مشارکت ترکیه در عملیات موصل هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از السومریه نیوز، یک مقام عراقی ضمن تکذیب سخنان رئیس پنتاگون هرگونه توافق بغداد برای مشارکت نیروهای نظامی ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل را رد کرد.

بنا بر این گزارش، اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا دیروز جمعه ادعا کرده بود که توافق اولیه ای بین دو کشور برای مشارکت نیروهای نظامی ترک درعملیات یاد شده حاصل شده ولی جزییات مربوط هنوز تعیین نشده اند.

اشتون کارتر با تاکید بر ائتلاف استراتژیک آریکا و ترکیه اعلام کرد : واشنگتن متعهد شده همچنان در برابر تهدیدات مشترک در کنار متحد خود در پیمان ناتو باقی بماند. 

آمریکا مایل نیست ترکیه بدون چراغ سبز بغداد در عراق دست به هیچ گونه اقدام نظامی بزند. واشنگتن همچنین نگران پیامدهای تنش های جاری در روابط بین بغداد و آنکارا بر اوضاع موصل است. 

اشتون در پاسخ به خبرنگاران در مسیر عزیمتش به ترکیه گفته بود: احترام به حاکمیت ملی عراق یکی از مبانی مهم و مورد تاکید اعضای ائتلاف علیه داعش است.

یک مقام بلندپایه آمریکایی در وزارت دفاع این کشور نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت: واشنگتن از دو طرف (بغداد وآنکارا) خواسته تنش ها و جنگ کلامی جاری را متوقف کنند. 

این مقام مسوول افزود: مذاکرات پشت پرده ای برای تشویق دو طرف برای رسیدن به تفاهم درباره موضوع موصل و حضور نظامی ترکیه درعراق صورت دادیم.