شماری از روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی و روشنفکران کردستان عراق، با تشکیل کمپینی در مخالفت با 'همه پرسی'، از اهالی اقلیم کردستان عراق خواستند با رای 'نه' به استقبال این همه پرسی بروند.

به گزارش مرور نیوز، آنان اعلام کردند: پروسه همه پرسی بجای اینکه عاملی در راستای وحدت کردها و احزاب کردی و جامعه کردی شود، باعث دو دستگی و تشدید تنش ها و اختلافات شده و کردستان عراق را به سوی دیکتاتوری و تک روی سوق می دهد.
در بخشی از بیانیه کمپین 'نه به همه پرسی' در اقلیم کردستان عراق آمده است: این همه پرسی متعلق به حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی است و متعلق به همه آحاد کردستان عراق نیست.
امضا کنندگان بیانیه، تاکید کرده اند، این همه پرسی یک برنامه حزبی و متعلق به یک خانواده مشخص است و وجه ملی و مشروعیت مردمی ندارد.
در این بیانیه گفته شده، 'برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق صرفا یک برنامه سیاسی متعلق به سیستم های امنیتی برخی کشورهای همسایه است و جز فقر و فلاکت دستاوردی برای مردم نخواهد داشت و تنها باعث انباشت سرمایه در دستان یکسری خاص می شود'.
بیانیه تصریح کرده است، زمانی باید همه پرسی برگزار شود که داعش از بین رفته باشد، با هماهنگی با بغداد و در یک پارلمان مشروع و قانونی تصویب شود.
امضا کنندگان بیانیه از اهالی کردستان عراق خواسته اند پیگیر خواسته های نامشروع یک گروه خاص نباشند، چرا که در چارچوب عراق، زندگی مردم بهتر است و نباید همه پرسی صرفا یک کارت فشار برای بدست آوردن امتیازات خاص برای یک گروه و یک خانواده خاص باشد .